• Original research article
  • November 15, 2021
  • Open access

Society of Easel Painters: Compositional and Plot Parallels

Abstract

The aim of the research is to identify the origins of stylistic lines and techniques and the commo¬nality of plot motives and compositional solutions in the works of a number of artists from the Society of Easel Painters association. The scientific originality of the research lies in a comprehensive analysis of the creative heritage of the Society of Easel Painters masters, including the lost works discovered through the publication of their reproductions. The author manages to analyse the commonality of plot motives and compositional decisions in the artists’ creative work, linking this with a general attitude towards clarity in choosing a plot, and with mutual influence, play and competition for the best realization of a particular motive, with an attempt to form the main style. As a result, it was proved that the masters of the Society of Easel Painters, against the background of their common desire to create a new figurative art and reflect modernity, with all the individuality of their plastic language, adhered to similar compositional techniques, as well as similar plot motives and thematic lines (often new for Russian fine art).

References

  1. Аранович Д. Современные художественные группировки // Красная новь. 1925. № 6.
  2. Вильямс П., Козлова К., Пименов Ю. Между лаптем и домной // Искусство в массы. 1930. № 4.
  3. Вильямс П., Пименов Ю. Довольно художественного брака // Искусство в массы. 1930. № 10-11.
  4. Воронович Е. В. Автоцитаты в живописи и графике Александра Дейнеки // Художник в современном мире: от профессионального образования - к творчеству: материалы Международной научной конференции. Курск: Мечта, 2019.
  5. Воронович Е. В. Архитектура конструктивизма в советском изобразительном искусстве конца 1920-х - начала 1930-х гг. // eSamizdat. 2020. Vol. 13. URL: http://www.esamizdat.it/ojs/index.php/eS/article/view/88/78
  6. Дейнека А. А. Из моей рабочей практики // Александр Дейнека: в 2-х т. М.: Изобразит. искусство, 1989. Т. 2. Жизнь, искусство, время.
  7. Жердева Р. Истоки спортивной тематики в советском изобразительном искусстве // Искусство. 1983. № 4.
  8. Каменский А. А. Романтический монтаж. М.: Советский художник, 1989.
  9. Костин В. И. ОСТ (Общество станковистов). Л.: Художник РСФСР, 1976.
  10. Кравченко К. С. Вынужденные признания: советские художники на XVIII Международной выставке в Венеции // Искусство. 1933. № 1-2.
  11. Луначарский А. По выставкам // Известия. 1926. 23 мая.
  12. Межеричер Л. Человек и машина на снимке // Советское фото. 1930. № 21.
  13. Печать и революция. 1927. Кн. 4.
  14. Пророков Б. И. О времени и о себе. М.: Изобразит. искусство, 1979.
  15. Рогинская Ф. Лицо ОСТ // Искусство в массы. 1930. № 6.
  16. Советское искусство за 15 лет: материалы и документация / сост. И. Маца, Л. Рейнгардт и Л. Ремпель. М. - Л.: Изогиз, 1933.
  17. Современная архитектура. 1927. № 2.
  18. Яблонская М. Н. Московский художник Федор Антонов. 2021. URL: https://sovjiv.ru/articles/61
  19. Kowaljow A. A. Freier Flug im totalen Raum. Der Mythos des Fliegens in der sowjetischen Kunst der 20er und 30er Jahre // Die Kunst des Fliegens: Malerei, Skulptur, Architektur, Fotografie, Literatur, Film. Hamburg, 1996.

Author information

Elena Vladimirovna Voronovich

State Tretyakov Gallery, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: August 22, 2021.
  • Published: November 15, 2021.

Keywords

  • Общество станковистов (ОСТ)
  • новое фигуративное искусство
  • отражение современности
  • общность композиционных приемов, сюжетов и тем
  • опыт зарубежных поездок
  • Society of Easel Painters
  • new figurative art
  • reflection of modernity
  • commonality of compositional techniques, plots and themes
  • experience of foreign travel

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)