• Original research article
  • November 15, 2021
  • Open access

J. Brahms’s Variations on a Theme by Schumann, op. 9: Stylistic Peculiarities and Performance Problems

Abstract

The research objectives are as follows: to identify stylistic peculiarities of J. Brahms’s variations on a theme by Schumann, op. 9, to reveal performance problems taking into account the specificity of its meaningful field. The paper shows how R. Schumann’s music influenced artistic peculiarities of J. Brahms’s variations. Scientific originality of the study lies in the fact that relying on performance analysis the researchers identify the basic performing techniques, performance problems, which makes it possible to reveal composers’ individual style and allows deeper understanding of J. Brahms’s creative intention. The conclusion is made that R. Schumann’s influence manifested itself in the following ways: musical images, musical texture, contrast type, dramaturgy.

References

  1. Асафьев Б. В. О симфонической и камерной музыке. Л.: Музыка, 1981.
  2. Брамс И. Вариации на тему Шумана для фортепиано ор. 9. Автор педагогических комментариев и исполнитель профессор А. Иохелес. М.: Мелодия, 1977.
  3. Брамс И. Собрание сочинений: в 3-х т. М.: Музыка, 1984. Т. 1.
  4. Вариационные циклы фортепианной музыки Брамса и вопросы его стиля: труды кафедры теории и истории музыки. М.: Московская ордена Ленина Государственная консерватория им. П. И. Чайковского, 1966.
  5. Кузнецова А. В. Миф и музыка в позднем немецком Романтизме (на примере тетралогии Р. Вагнера «Кольцо Нибелунга»). Белгород: ИПЦ «ПОЛИТЕРРА», 2013.
  6. Погорелова Л. К. Камерно-инструментальная музыка: некоторые вопросы истории, методики, исполнительства. Воронеж: ВГПУ, 2005.
  7. Розенов Э. К. Статьи о музыке. М.: Музыка, 1982.
  8. Рубинштейн А. Г. Литературное наследие: в 3-х т. М.: Музыка, 1986. Т. 3. Письма (1872-1894). Лекции по истории фортепианной литературы / сост., текстолог. подготовка, коммент. и вступит. ст. Л. А. Баренбойма.
  9. Царёва Е. М. Иоганнес Брамс: монография. М.: Музыка, 1986.
  10. Чайковский П. И. Музыкально-критические статьи. М.: Музгиз, 1953.

Author information

Tat'yana Nikolaevna Gaponenko

Victor Popov Academy of Choral Arts, Moscow

Alina Vladimirovna Kuznetsova

PhD

Belgorod State Institute of Arts and Culture

Liudmila Vasilievna Sbitneva

Belgorod State Institute of Arts and Culture

About this article

Publication history

  • Received: September 27, 2021.
  • Published: November 15, 2021.

Keywords

  • полифонические приёмы
  • вариационный цикл
  • гармоническое строение
  • педализация
  • техническая задача
  • polyphonic techniques
  • variational cycle
  • harmonic structure
  • pedaling
  • technical task

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)