• Original research article
  • November 15, 2021
  • Open access

Issues of Adult Illiteracy Eradication in the Buryat-Mongolian ASSR in the 1920s-1930s

Abstract

The purpose of the research is to study the peculiarities of the adult illiteracy eradication campaign, which was conducted in the Buryat-Mongolian ASSR in the 1920s-1930s. The authors considered the main forms of illiteracy eradication (cultural campaign, cultural relay race, socialist competition), as well as analysed the difficulties that arose during this process. It has been found that insufficient material resources, the shortage of textbooks and stationery, the lack of qualified personnel and the fact that people themselves were often reluctant to participate in such activities negatively affected the quality of education. The work is novel in that it introduces into scientific use a number of previously unpublished archival sources and periodical materials collected specifically for this research. As a result, it has been determined that despite the operational difficulties faced by local authorities, the major tasks of illiteracy eradication were accomplished.

References

  1. Горюнова А. Г. Общество «Долой неграмотность» в губерниях Верхнего Поволжья: организационный этап деятельности (1923-1924 гг.) // Вопросы истории. 2012. № 1.
  2. Государственный архив Республики Бурятия (ГАРБ).
  3. Далегеоз Е. Г. Ликвидация безграмотности в Иркутской области (1937-1953 гг.) // Иркутский историко-экономический ежегодник. 2009.
  4. Иванова А. М. Что сделала Советская власть по ликвидации неграмотности среди взрослых. М.: Гос. уч.-пед. изд-во Мин-ва просвещ. РСФСР, 1949.
  5. История Бурятской АССР / отв. ред. П. Т. Хаптаев. Улан-Удэ: Бур. кн. изд-во, 1959.
  6. Лебедева Л. В. Проблемы ликвидации неграмотности крестьян в первое десятилетие советской власти // Известия Пензенского государственного педагогического университета им. В. Г. Белинского. 2012. № 27.
  7. Лыщицкая Е. А. Ликвидация неграмотности населения Хакасии в 1920-1930-е гг. // NovaUm.Ru. 2017. № 7.
  8. Мороз А. И. Проблемы ликвидации неграмотности в Восточном Забайкалье в 1920-е гг. // Каспийский регион: политика, экономика, культура. 2020. № 4.
  9. Муравьева И. В. О ликвидации неграмотности и малограмотности в национальной республике (на материалах Президиума Верховного Совета Чувашской АССР созыва 1938-1947 гг.) // Проблемы просвещения, истории и культуры сквозь призму этнического многообразия России (к 170-летию чувашского просветителя И. Я. Яковлева): сб. трудов Всерос. науч. конф. с межд. уч. Чебоксары: Среда, 2018.
  10. Номогоева В. В. Образование и просвещение в национальных республиках в 1920 гг. (на примере Бурятии) // Федерализм. 2010. № 3.
  11. О ликвидации неграмотности в Красных юртах // Молодежь Бурятии. 1971. 1 октября.
  12. Петрова Я. И. Ликбез как социальный проект (на материалах Самарской губернии, 1920-1930-е гг.) // Журнал исследований социальной политики. 2007. № 4.
  13. Ремизова Т. А. Культурно-просветительная работа в РСФСР (1921-1925 гг.). М.: Академия наук СССР, 1962.
  14. Рыкова Т. Те непростые годы // Молодежь Бурятии. 1988. 29 октября.
  15. Сартикова Е. В. Кампании по ликвидации неграмотности калмыцкого народа и их результаты // Культурная жизнь Юга России. 2008. № 4.
  16. Старый мир // Бурят-Монгольская правда. 1924. 9 января.
  17. Тугутов И. Школа, учившая жить // Молодежь Бурятии. 1978. 16 сентября.
  18. Фрид Л. С. Очерки по истории развития политико-просветительной работы в РСФСР (1917-1929 годов). Л.: Наука, 1941.
  19. Что нам пишут корреспонденты с мест // Просвещение Бурятии. 1929. № 1-3.
  20. Шишуев И. В начале пути // Молодежь Бурятии. 1978. 28 сентября.

Funding

The reported research was carried out as a part of a state assignment (the project “Russia and Inner Asia: Dynamics of Geopolitical, Socio-Economic and Intercultural Interaction (the XVII-XXI Centuries), project number 121031000243-5).

Author information

Anastasia Nikolaevna Soboleva

PhD

The Institute for Mongolian, Buddhist and Tibetan Studies of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences, Ulan-Ude

Sergey Vasil'yevich Khomyakov

PhD

The Institute for Mongolian, Buddhist and Tibetan Studies of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences, Ulan-Ude

About this article

Publication history

  • Received: October 12, 2021.
  • Published: November 15, 2021.

Keywords

  • Бурят-Монгольская АССР
  • ликвидация неграмотности
  • народное образование
  • культпоход
  • Buryat-Mongolian ASSR
  • illiteracy eradication
  • popular education
  • cultural campaign

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)