• Original research article
  • November 20, 2021
  • Open access

Role of Polyphony in Creative Work of Bishop Hilarion (Alfeyev)

Abstract

The research objectives are as follows: to reveal the role of polyphony in the creative work of Bishop Hilarion (Alfeyev), to identify the specificity of polyphonic forms functioning in his musical compositions. The article analyzes the types of polyphony, examines the functioning of polyphonic forms in Alfeyev’s musical works. Scientific originality of the study involves a comprehensive analysis of individual style of the modern Russian spiritual composer whose music is frequently performed but is not yet subjected to musicological analysis. The research findings are as follows: the author identifies the peculiarities of Alfeyev’s polyphonic thinking, describes polyphonic forms and techniques peculiar to his works and shows how they are determined by the specificity of spiritual music genre.

References

  1. Глинка М. Литературное наследие / под ред. В. Богданова-Березовского. Л. - М.: Музгиз, 1952. Т. 2. Письма и документы.
  2. Гуляницкая Н. Современное музыкально-сакральное пространство: события, факты, деятели // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 5. Вопросы истории и теории христианского искусства. 2015. № 1 (13).
  3. Дубравская Т. Полифония. М.: Академический проект; Альма матер, 2008.
  4. Макаров И. Аксиология музыкального творчества в контексте христианского понимания культуры // Христианское чтение. 2012. № 2.
  5. Малкуш А. Полифоническая техника в сочинениях для многотембрового баяна Владислава Золотарева // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2017. № 12 (86). Ч. 2.
  6. Орищенко С. Художественный фильм «Дирижер» Павла Лунгина сквозь призму эстетики постмодернизма // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2013. Т. 15. № 2 (3).
  7. Рапацкая Л. Православный музыкальный ренессанс в отечественном искусстве и образовании: диалог культур // Ценности и смыслы. 2017. № 5 (52).
  8. Скребков С. Полифония. Изд-е 5-е. М.: Юрайт, 2019.
  9. Тиц М. О тематической и композиционной структуре музыкальных произведений. К.: Музычна Украина, 1972.
  10. Холопова В. Теория музыки: мелодика, ритмика, фактура, тематизм. СПб.: Лань, 2002.

Author information

Natalia Sergeevna Reneva

PhD

Kosygin State University of Russia, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: October 17, 2021.
  • Published: November 20, 2021.

Keywords

  • Алфеев-композитор
  • полифония
  • полифоническое мышление
  • виды полифонии
  • фуга
  • Alfeyev-composer
  • polyphony
  • polyphonic thinking
  • types of polyphony
  • fugue

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)