• Original research article
  • November 20, 2021
  • Open access

The Basic Tendencies of Violin Concerto Genre Evolution in the Creative Work of Chinese Composers of the 1940-1980s

Abstract

The paper aims to identify the specificity of Chinese composers’ interpretation of violin concerto genre in the 1940-1980s. Scientific originality of the study lies in the fact that Chinese violin concerto is for the first time analyzed in historical context. As a result, it is proved that Chinese composers adopted genre and style model of European and Russian violin concertos created at the turn of the XIX-XX centuries within the style trends of late Romanticism and neo-folklorism. The research findings are as follows: the author reveals national peculiarities of Chinese violin concerto of the 1940-1980s - collective authorship and ideological programmability.

References

  1. Гребнева И. В. Скрипичный концерт в европейской музыке XX века: автореф. дисс. … к. иск. М., 2011.
  2. Му Цюаньчжи. Становление и развитие скрипичного искусства в Китае: образование, исполнительство, национальный репертуар: дисс. … к. иск. / Нижегородская гос. консерватория им. М. И. Глинки. Н. Новгород, 2018.
  3. Шнеерсон Г. М. Музыкальная культура Китая. М.: Гос. муз. изд., 1952.
  4. 储望华. «“集体创作”的年代» (Чу Ванхуа. Эпоха «коллективного творчества» // Научный вестник Искусства фортепиано. 1999. № 4).
  5. 冯长春. «中国近代音乐思潮研究» (Фэн Чанчунь. Основные тенденции развития китайского музыкального искусства в новое время. Пекин: Изд-во Народной музыки, 2007).
  6. 关伯基 «论马思聪的F大调小提琴协奏曲» (Гуан Боцзи. Отзыв о Концерте для скрипки с оркестром F-dur Ма Сыцуна // Научный вестник Синхайской консерватории. 1989. № 1).
  7. 李吉提. «中国音乐结构分析概论» (Ли Цзити. Введение в анализ структуры в китайской музыке. Пекин: Изд-во Центрального консерватории, 2004).
  8. 毛泽东. «在延安文艺座谈会上的讲话» (Мао Цзэдун. Выступления на Совещании по вопросам литературы и искусства в Яньани. Пекин, 1975).

Author information

Xing Xin

Southwest Jiaotong University, People’s Republic of China

About this article

Publication history

  • Received: October 15, 2021.
  • Published: November 20, 2021.

Keywords

  • жанр скрипичного концерта
  • китайские композиторы
  • коллективность
  • программность
  • ХХ век
  • violin concerto genre
  • Chinese composers
  • collective character
  • programmatic nature
  • XX century

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)