• Original research article
  • November 20, 2021
  • Open access

Sting’s Album “If on a Winter’s Night...”: at the Crossroads of Musical Traditions

Abstract

The paper aims to reveal the specificity of classical texts functioning in the modern culture by the example of a studio album “If on a Winter’s Night...” (2009) of a British singer and songwriter Sting. These compositions have not been previously investigated in domestic musicology. The researcher traces the features of postmodernist aesthetics distinguished by a synthesis of artistic traditions, arts, styles and genres. Scientific originality of the study lies in the fact that “third layer” compositions are for the first time analyzed from the viewpoint of an intertextual approach. The article clarifies the approaches to reinterpreting borrowed texts in the new historical and stylistic context. As a result, it is shown that Sting’s music is characterized by a synthesis of academic and mass cultures, oral and written musical traditions, Eastern and Western thinking styles. The ambivalence of original meanings determines conceptual nature of an intertextual dialogue.

References

  1. Аминева Е. С. Теоретические проблемы интерпретации классической традиции в постмодернистском тексте (случай Дж. Фаулза) // Вестник Приамурского государственного университета им. Шолом-Алейхема. 2021. № 2 (43).
  2. Арановский М. Г. Вместо введения. Парадоксы музыки XX века // XX век и история музыки. Проблемы стилеобразования: сб. статей. М.: ГИИ, 2006.
  3. Арановский М. Г. Музыкальный текст: структура и свойства. М.: Композитор, 1998.
  4. Гаврилина Л. М. Полилог и трансгрессия в пространстве современных арт-практик: два пути художественного поиска // Полилог и синтез искусств: история и современность, теория и практика: материалы III Международной научной конференции. СПб.: Изд-во РХГА, 2020.
  5. Дианова В. М. Постмодернистская философия искусства: истоки и современность. СПб.: Петрополис, 1999.
  6. Конен В. Д. Третий пласт: новые массовые жанры в музыке XX века. М.: Музыка, 1994.
  7. Стинг - свободный человек [видео]. 2017. URL: https://youtu.be/6JmTeAt8hUw
  8. Сыров В. Н. Музыка «третьего пласта» в жанрово-стилевых диалогах. СПб.: Лань; Планета музыки, 2020.
  9. Shanahan M., Goldstein M. Sting Keeps to the Shadows in “Winter’s Night”. 2009. URL: http://archive.boston.com/ae/celebrity/articles/2009/11/27/sting_keeps_to_the_shadows_in_winters_night/
  10. Sting. If on a Winter’s Night. Live from Durham Cathedral [видео]. 2009. URL: https://youtu.be/PfViC0fThiU
  11. Zollo P. Behind the Song “Hurdy Gurdy Man” by Donovan. 2020. URL: https://americansongwriter.com/behind-the-song-hurdy-gurdy-man-by-donovan/?nab=1&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com %2F

Author information

Alina Rashitovna Izergina

Ufa State Institute of Arts named after Zagir Ismagilov

About this article

Publication history

  • Received: October 22, 2021.
  • Published: November 20, 2021.

Keywords

  • Стинг
  • третий пласт
  • интертекст
  • аранжировка
  • постмодернизм
  • Sting
  • third layer
  • intertext
  • adaptation
  • postmodernism

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)