• Original research article
  • December 26, 2022
  • Open access

The Russian Musical Art of the Early XX Century: Paganism

Abstract

The essay presents the origins and features of the development of such a direction in the musical art of Russia at the beginning of the 20th century as “paganism”. The article consistently reveals the issues of the origin of “pagan” imagery, starting with the opera work of M. Glinka (“Ruslan and Lyudmila” (1842)) and A. Borodin (“Prince Igor” (1887)) to its culmination in the works of I. Stravinsky (“The Rite of Spring” (1913)) and S. Prokofiev (Second Symphony (1924)). Particular attention is paid to the consideration of the “pagan” style in general and its fundamental features - manifestations of the primitiveness spirit, “barbarian” beginning (including Fauvist tendencies), “Scythianism”. The influence of the key events of the beginning of the 20th century on the development of the “pagan” direction - the First World War, the Revolution of 1917 is traced. Finally, the final stage that “paganism” passed in the 1920s is described. As a result, the author comes to the following conclusions: despite its short duration, the presence of costs and extremes (aggressiveness, destructive elements, orgiastic pressure up to vandalistic frenzy), the “pagan” direction has become a unique acquisition of Russian music, a genuine discovery in sphere of folk-national themes, reflecting an exceptionally powerful surge of human will and energy, an extremely temperamental expression of hidden forces and aspirations rising to the surface of life.

References

  1. Асафьев Б. О балете. Л.: Музыка, 1974.
  2. Вопросы философии. 1989. № 3.
  3. Данилевич Л. Искусство жизненной правды. М.: Сов. композитор, 1975.
  4. Демченко А. И. Балет И. Стравинского «Весна священная». Опыт концепционного анализа. М.: Композитор, 2000.
  5. Из истории русской и советской музыки. Л.: Музыка, 1971. Вып. 1.
  6. Из истории русской и советской музыки. Л.: Музыка, 1976. Вып. 2.
  7. История русской музыки в исследованиях и материалах. М.: Музсектор Госиздата, 1924. Т. 1.
  8. Каратыгин В. Избранные статьи. М. – Л.: Музыка, 1965.
  9. Музыка ХХ века. М.: Музыка, 1976. Кн. 1.
  10. Музыка ХХ века. М.: Музыка, 1977. Кн. 2.
  11. Нестьев И. Век нынешний, век минувший. М.: Сов. композитор, 1985.
  12. Нестьев И. Жизнь Сергея Прокофьева. М.: Сов. композитор, 1973.
  13. Орлова Е., Крюков Н. Академик Б. В. Асафьев. Л.: Музыка, 1984.
  14. Павлишин С. Зарубежная музыка ХХ века. К.: Муз. Украiна, 1980.
  15. Прокофьев С. Автобиография. М.: Сов. композитор, 1982.
  16. Раабен Л. Камерно-инструментальная музыка первой половины ХХ века. Л.: Сов. композитор, 1986.
  17. Смирнов В. Творческое формирование И. Ф. Стравинского. Л.: Музыка, 1970.
  18. Советская музыка. 1991. № 4.
  19. Стравинский – публицист и собеседник. М.: Сов. композитор, 1988.
  20. Тараканов М. Стиль симфоний Прокофьева. М.: Музыка, 1968.
  21. Шимановский К. Избранные статьи и письма. Л.: Музгиз, 1963.
  22. Ярустовский Б. Игорь Стравинский. М.: Сов. композитор, 1969.

Author information

Aleksandr Ivanovich Demchenko

Dr

International Center of Complex Artistic Research, Saratov State Conservatory

About this article

Publication history

  • Received: November 5, 2022.
  • Published: December 26, 2022.

Keywords

  • язычество
  • языческая образность
  • варварство
  • скифство
  • И. Стравинский
  • С. Прокофьев
  • paganism
  • pagan imagery
  • barbarism
  • Scythianism
  • I. Stravinsky
  • S. Prokofiev

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)