• Original research article
  • November 24, 2023
  • Open access

Finnish opera in search of a national hero

Abstract

The paper addresses the history of the formation of such a phenomenon in European musical art in the late XIX century – the first half of the XX century as Finnish national opera. The aim of the study is to identify the features of the search for a national hero in Finnish opera art. The paper sheds light on the main milestones in the history of Finnish opera (the iconic works of J. Sibelius, E. Melartin, L. Madetoja, A. Launis are considered); the history of the emergence of pietism in Finland, a Protestant religious movement that influenced the formation of Finnish national identity, as well as the solution of the problem of the opera hero in Finland, is described; special attention is paid to characterising the structural and compositional features of the opera “The Last Temptations” (1975), dedicated to the life and fate of the Finnish pietist Paavo Ruotsalainen, written by Joonas Kokkonen, one of the most significant Finnish composers of the XX century. The scientific novelty lies in the fact that the paper identifies the peculiarities of the interpretation of Ruotsalainen’s character, perceived since the XX century as a great national figure, in a work ranked among the best examples of Finnish national opera. As a result, the author comes to the conclusion that the history of Finnish opera in general and the search for its heroes in particular occupies an important place in the history of the development of European opera art.

References

  1. Зингерман Б. Очерки истории драмы 20 века. М.: Наука, 1979.
  2. Карху Э. Г. Малые народы в потоке истории. Исследования и воспоминания. Петрозаводск: Изд-во ПетрГУ, 1999.
  3. Карху Э. Г. От рун – к роману. Статьи о карело-финском фольклоре, «Калевале», финской литературе. Петрозаводск: Карелия, 1978.
  4. Клинге М. Имперская Финляндия / пер. с финск. И. Соломеща, В. Мусаева и А. Рупасова. СПб.: Коло, 2005.
  5. Коженова И. В. Национальное своеобразие симфонизма Сибелиуса: автореф. дисс. … к. иск. М., 1990.
  6. Коженова И. В. Ян Сибелиус // История зарубежной музыки: учебник. М.: Музыка, 1988. Вып. 5 / ред. И. Нестьев.
  7. Косачёва Р. Г. Пути развития финской оперы: национальные и мировые традиции романтизма-антиромантизма: исследование. М.: Музыка, 1990.
  8. Макаров И. В. Очерк истории Реформации в Финляндии (1520-1620-е гг.): формирование национальной церковности. Портреты выдающихся деятелей финской реформации. СПб.: ИП Генкин А. Д., 2007.
  9. Нилова В. И., Максимова А. С. Композиторы Исландии: учеб. электрон. пособие для обучающихся в музыкальных вузах. Петрозаводск: Изд-во ПетрГУ, 2018.
  10. Ниэми Ю. Юхани Ахо // Сто замечательных финнов: калейдоскоп биографий / пер. И. Соломещ. Хельсинки: Общество финской литературы, 2004.
  11. Нормет Л. Симфонии Сибелиуса. Tallinn: Aleksandra, 2011.
  12. Путешествия Элиаса Лённрота: путевые заметки, дневники, письма 1828-1842 гг. / пер. с фин. В. И. Кийранен и Р. Ремшуевой; стихи в пер. О. Мишина; науч. ред., вступ. ст. и примеч. У. С. Конкка. Петрозаводск: Карелия, 1985.
  13. Теория музыкального содержания. Художественные идеи европейской музыки XVII-XX вв.: учеб. пособие. СПб.: Лань, 2006.
  14. Хухта И. Пааво Руотсалайнен (1777-1852) // Сто замечательных финнов: калейдоскоп биографий / пер. И. Соломещ. Хельсинки: Общество финской литературы, 2004.
  15. Швейцер А. Иоганн Себастьян Бах. М.: Классика XXI, 2002.
  16. Backbee G. Finnish Opera without Sibelius? // Finnish Music Quarterly. 1986. No. 2.
  17. Broman-Kananen U.-B. Beyond the National Gaze: Opera in Late 1870s Helsinki // Critical Music Historiography: Probing Canons, Ideologies and Institutions / ed. by V. Kurkela and M. Mantere. L. – N. Y., 2016.
  18. Ehrnrooth A. The Boat That Sank – The Sibelius Opera That Got Away. 2015. http://www.acge.net/print-2/the-boat-that-sank-the-sibelius-opera-that-got-away
  19. Heiniö M. What Is “Finnish” in Finnish Music? 1992. https://fmq.fi/articles/what-is-finnish-in-finnish-music
  20. Jurkowski E. The Music of Joonas Kokkonen. Burlington: Ashgate Publishing, 2004.
  21. Kaipainen J. French Colouring in a Bothnian Landscape – Comments on the Orchestral Works of Leevi Madetoja (1887-1947). 1985. https://fmq.fi/articles/french-colouring-in-a-bothnian-landscape
  22. Murtomäki V. Erkki Melartin’s Aino: The First Significant Opera in Finnish. 2001. https://www.chandos.net/chanimages/Booklets/BI1193.pdf
  23. Talonen J. Laestadius Lars Levi (1800-1861). 2000. https://kansallisbiografia.fi/kansallisbiografia/henkilo/2490
  24. Tawaststjerna E. Sibelius: in 3 vols. / trans. by R. Layton. Berkeley – Los Angeles: University of California Press, 1976. Vol. I. 1865-1905.
  25. The Correspondence of Jean Sibelius and Rosa Newmarch, 1906-1939 / ed. and trans. by Ph. R. Bullock. Woodbridge: The Boydell Press, 2011.

Author information

Vera Ivanovna Nilova

Dr

Petrozavodsk State Glazunov Conservatoire

About this article

Publication history

  • Received: September 24, 2023.
  • Published: November 24, 2023.

Keywords

  • финская опера
  • оперный герой
  • пиетизм
  • Й. Кокконен
  • опера «Последние искушения»
  • Finnish opera
  • opera hero
  • pietism
  • J. Kokkonen
  • opera “The Last Temptations”

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)