• Original research article
  • May 30, 2025
  • Open access

Socio-philosophical dimension of digital culture

Abstract

The study aims to identify the main socio-philosophical characteristics of digital culture. The article examines the key dimensions of digital culture: forms of temporal and spatial embodiment and the transformation of subjectivity. It is shown that the temporality of digital culture is characterized by distribution across three modalities – past, present, and future. Among the spatial characteristics of digital culture, the author highlights mobility, self-organization, and the interweaving of real and virtual segments. Together, the temporal and spatial characteristics of digital culture determine complex configurations of the types of subjectivity that form it. The scientific novelty of the study lies in the socio-philosophical problematization of digital culture in the unity of its dimensions, which can contribute to enriching the methodology of socio-humanitarian research on the functioning and development of modern technologies in terms of their socio-cultural and technological characteristics. As a result, the author concludes that digital culture, dynamically represented as a heterogeneous network of objects of various natures, is a source of new forms of spontaneous sociality and can be successfully interpreted using the theoretical and methodological resources of M. DeLanda’s assemblage theory.

References

  1. Асеева И. А. Кривое зеркало цифровизации // Вопросы философии. 2024. № 2.
  2. Барт Р. Избранные работы. Семиотика. Поэтика. М.: Прогресс, 1994.
  3. Басов Н. В. Создание знания в сетевых коммуникативных структурах // Социологический журнал. 2014. № 1.
  4. Белова Т. И. Диагностический инструментарий для оценки сформированности цифровой культуры будущих педагогов // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2023. № 2.
  5. Витушко М. В. Ассамбляж как концепт репрезентации реальных объектов в социальной онтологии Мануэля Деланда // Гуманитарное знание и искусственный интеллект: стратегии и инновации: материалы международной конференции. Екатеринбург: УрФУ им. первого Президента России Б. Н. Ельцина, 2020.
  6. Гримов О. А. Социокультурные практики личности в социальных сетях: автореф. дисс. … к. соц. н. М., 2015.
  7. Гримов О. А., Белкина В. А. Индивидуальные стратегии медиаактивности интернет-пользователей // Цифровая социология. 2022. Т. 5. № 4.
  8. Деланда М. Новая философия общества: теория ассамбляжей и социальная сложность. Пермь: Гиле Пресс, 2018.
  9. Дудина В. И. Эпистемологическая реконфигурация социального знания: от репрезентации к перформативности // Журнал социологии и социальной антропологии. 2012. № 3.
  10. Захаров М. Ю., Старовойтова И. Е., Шишкова А. В. Цифровая культура – исторический этап развития информационной культуры общества // Вестник университета. 2020. № 5.
  11. Зотов В. В., Гаврильченко К. Э., Губанов А. В. Оценка влияния рисков социотехнической конвергенции на процесс цифровой маргинализации // Социодинамика. 2024. № 12.
  12. Кириллова Н. Б. Влияние цифровой культуры на формирование творческой активности молодежи // Перспективы науки и образования. 2023. № 2 (62).
  13. Козеллек Р. Социальная история и история понятий // Исторические понятия и политические идеи в России XVI-XX вв. СПб.: Алетейя, 2006. Вып. 5.
  14. Красавин И. В. Устройство сборки или симуляция онтологии у Мануэля Деланда // Социология власти. 2019. № 2.
  15. Крестиненко Н. В. Сетевая культура и креативная культура. Принципы, субъекты и объекты культурогенеза сетевой культуры // Культура и цивилизация. 2022. № 5А.
  16. Лавренчук Е. А. Аутопойезис социальных сетей Интернет-коммуникаций // Вестник РГГУ. Серия: Философия. Социология. Искусствоведение. 2009. № 12.
  17. Лаку-Лабарт Ф. Проблематика возвышенного // Новое литературное обозрение. 2009. № 95.
  18. Латур Б. Пересборка социального: введение в акторно-сетевую теорию. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2014.
  19. Ло Дж. После метода: беспорядок и социальная наука. М.: Изд-во Института Гайдара, 2015.
  20. Фуко М. Слова и вещи. Археология гуманитарных наук. СПб.: A-cad, 1994.
  21. Bataille G. The Accursed Share: in 3 vols. N. Y.: Zone Books, 1991. Vol. I. Consumption.
  22. Bijker W. The Social Construction of Technology. Eijsden: The Netherlands, 1990.
  23. Donati P. La sociologia relazionale: una prospettiva sulla distinzione umano / non-umano nelle scienze sociali // Nuova Umanità. 2005. № 27.
  24. Jenkins H. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. N. Y.: New York University Press, 2006.

Author information

Oleg Aleksandrovich Grimov

PhD

Southwest State University, Kursk

About this article

Publication history

  • Received: April 28, 2025.
  • Published: May 30, 2025.

Keywords

  • цифровая культура
  • сетевая коммуникация
  • современные технологии
  • темпоральные характеристики цифровой культуры
  • пространственные характеристики цифровой культуры
  • стихийная социальность
  • digital culture
  • network communication
  • modern technologies
  • temporal characteristics of digital culture
  • spatial characteristics of digital culture
  • spontaneous sociality

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)