Foreign tours of ballet troupes in China in 1958-1966 as harbingers of the "Cultural Revolution": as reflected in the pages of "Rénmín Rìbào" (People's Daily)
Abstract
The aim of this study is to identify the characteristics of the perception and evaluation of foreign ballet by Chinese society and the official press in the context of increasing ideological control on the eve of the "Cultural Revolution." Based on publications in the newspaper "Rénmín Rìbào" (People's Daily), the research examines how performances by troupes from the USSR, Hungary, Sweden, France, Cuba, Japan, and Cambodia contributed to the mastery of technical foundations and repertoire, as well as catalyzed the re-evaluation of the role of Western and traditional forms in ballet. Particular attention is paid to the changing rhetoric in the press: from admiration for European traditions to an emphasis on national distinctiveness and revolutionary themes. The article shows that visits by foreign ensembles not only contributed to the professional growth of Chinese artists but also stimulated ideological filtering and the creation of their own revolutionary ballet. The scientific novelty lies in the comprehensive approach to studying the mechanisms of adapting foreign art and forming a national revolutionary ballet. The results reveal a dualism in the cultural process: on the one hand, there is an active borrowing of European ballet traditions; on the other, there is an intensification of ideological correction and the displacement of "outdated" elements in favor of national forms.
References
- Лемешко Ю. Г. Газета «Жэньминь жибао» на начальном этапе «культурной революции» (1966-1969) // Вестник Амурского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. 2011. № 54.
- Малашевская М. Н. Культурная дипломатия Японии в КНР в 1970-1980-е гг. на примере деятельности Иноуэ Ясуси и Японо-китайской ассоциации культурных обменов // Мировая политика. 2024. № 4.
- Никитина А. А. О влиянии политики Коммунистической партии Китая (КПК) на изображение персонажей в китайской литературе 1949 – начала 1960-х годов // Вестник Санкт-Петербургского университета. Востоковедение и африканистика. 2013. № 2.
- Сидоренко А. Ю. Ценностные установки китайского социалистического реализма и их переосмысление в новейшей литературе Китая: дисс. … к. филол. н. СПб., 2020.
- Сунь М., Шекалов В. А. Творчество Галины Улановой в культуре и балете Китая // Вестник Академии Русского балета им. А. Я. Вагановой. 2024. № 5.
- Усов В. Н. Сто цветов // История Китая с древнейших времен до начала XXI века: монография: в 10 т. М.: Наука, 2017. Т. VIII.
- Чэнь С. Китайские балеты периода «культурной революции»: связь с европейской традицией: дисс. … к. иск. Н. Новгород, 2022.
- Ljunggren B. Our Future with Asia – A Swedish Asia Strategy for 2000 and beyond. Stockholm: Norstedts Tryckeri AB, 1999.
- McLelland R. Examining the Red Corps: An Investigation into the Adoption, Revolution, and Continued Development of Ballet in China / Department of Dance University of Roehampton. L., 2018.
- 许定中, 李春华, 刘秀乡, 王菲叶. 中国芭蕾舞史. 北京, 2016 (Сюй Динчжун, Ли Чуньхуа, Лю Цзюньчэн, Ван Фэйянь. История китайского балета. Пекин, 2016).
Author information
About this article
Publication history
- Received: May 7, 2025.
- Published: June 22, 2025.
Keywords
- китайский балет
- зарубежные гастроли
- газета «Жэньминь жибао»
- культурная революция
- национальное балетное искусство
- Chinese ballet
- foreign tours
- newspaper "Rénmín Rìbào" (People's Daily)
- Cultural Revolution
- national ballet art
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC