• Original research article
  • June 28, 2018
  • Open access

PUBLIC TALK AS A FORM OF MODERN URBAN DWELLERS’ INTELLECTUAL LEISURE IN CREATIVE SPACES OF THE CITY

Abstract

The article is devoted to the analysis of a form of current scientific knowledge translation through one of the most popular types of intellectual leisure of modern Russian cities inhabitants - educational public talk, revealing the reasons for its growing popularity and the analysis of its influence on the personality of a modern urban dweller. The authors present the analysis of mutual influence of public talk as a form of leisure time for the modern urban dweller and value orientations that are formed in the city environment, correlating with each other. Scientific significance of the work is in determining the tendencies of dialectical interdependdence between the creative personality, his/her value orientations, and creative leisure practices (by the example of public talk).

References

  1. Грибовский М. В. Публичные лекции университетских профессоров как явление городской жизни в России на рубеже XIX-XX веков // Новый исторический вестник. 2017. № 2 (52). С. 57-72.
  2. Жирикова А. А. Досуговые практики жителей средних и малых городов России // Вестник Российского государственного гуманитарного университета. Серия: Философия. Социология. Искусствоведение. 2014. № 4 (126). С. 91-98.
  3. Интеллектуальный досуг: актуальные проблемы и перспективы: материалы Второго регионального симпозиума / отв. за вып. Е. А. Ноздренко. Красноярск: Сибирский федеральный университет, 2014. 74 с.
  4. Климова Э. Н., Климова Т. В. X-people: новый тип потребителя или новая ценность // Креативная экономика. 2014. № 4 (88). С. 34-41.
  5. Матвеев О. В. Досуговое пространство южнороссийского города: страницы истории // Наследие веков. 2017. № 2 (10). С. 75-77.
  6. Почему в России стало популярно ходить на платные лекции [Электронный ресурс] // Официальный сайт центральной деловой газеты Санкт-Петербурга «Деловой Петербург». URL: https://www.dp.ru/a/2017/01/19/Umnie_ v_gorode (дата обращения: 24.04.2018).
  7. Селезнева Т. А., Батина С. И. Бизнес индустрии развлечений и социальная ответственность: эволюция позиций // Бизнес и стратегии. 2017. № 2 (07). С. 51-55.
  8. Суховская Д. Н. Креативное пространство российских городских поселений и его влияние на формирование ценностных ориентаций личности: дисс. … к. филос. н. Краснодар, 2016. 198 с.
  9. Bucci M., Neresini F. Science and Public Participation // Handbook of Science and Technology Studies. MIT, 2008. 450 p.
  10. Ermakova L. I., Sukhovskaya D. N. Creative industries and areas as tools of global crisis management // Overcoming Uncertainty of Institutional Environment as a Tool of Global Crisis Management / ed. by E. G. Popkova. Springer, 2017. P. 335-340.

Author information

Larisa Ivanovna Ermakova

Pyatigorsk State University

Dar'ya Nikolaevna Sukhovskaya

Pyatigorsk State University

About this article

Publication history

  • Received: April 26, 2018.
  • Published: June 28, 2018.

Keywords

  • интеллектуальный досуг
  • креативное пространство
  • лекторий
  • публичное чтение
  • самореализация личности
  • трансляция знания
  • ценностные ориентации горожанина
  • intellectual leisure
  • creative space
  • public talk
  • public reading
  • personality’s self-realization
  • knowledge translation
  • urban dweller’s valuable orientations

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)