• Original research article
  • June 28, 2018
  • Open access

THE WORK WITH A TEXT TO VISUALIZE A FAIRY TALE IN GRAPHICAL DESIGN (BY THE MATERIAL OF EXPERIMENT IN EDUCATIONAL PROCESS)

Abstract

The article examines the specificity of the work with a text by analyzing the interaction of the verbal and non-verbal codes of graphical design. The author proposes the techniques to work with a literary text, discovers the potential for their practical usage by the material of educational experiment to visualize a fairy tale. Differentiation of the proposed techniques is determined by the possibility to work with a text as a material for research and a source of additional creative resources, expressive means, contributing to the formation of semiotically conditioned conceptual strategies in the project culture of graphical design. The author summarizes the problems concerning the work with a text when projecting and evaluates the prospects for the development of this aspect of graphical design.

References

  1. Баженова А. Е. Книжная графика М. А. Бычкова: особенности иллюстрирования сказки // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2017. № 8 (82). C. 31-33.
  2. Борщ Е. В. Приемы визуальной интерпретации литературного текста во французской книжной иллюстрации XVIII века // Вестник Челябинского государственного университета. 2009. № 10 (148). Филология. Искусствоведение. Вып. 30. С. 168-173.
  3. Герчук Ю. Я. Советская книжная графика. М.: Знание, 1986. 126 с.
  4. Ерошкин В. Ф. Жанры литературы и графика: прямые и обратные связи // Омский научный вестник. 2014. № 3 (129). С. 262-266.
  5. Каменская О. Л. Текст и коммуникация: учеб. пособие для ин-тов и фак-тов иностр. яз. М.: Высш. шк., 1990. 152 с.
  6. Кирюхина Е. М. Использование жанров сказки и сказочной живописи современными американскими художниками // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2012. № 5 (1). С. 318-324.
  7. Клюкина К. А. Архетипические и литературные образы в рекламной деятельности // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2009. № 4. С. 65-70.
  8. Коротченко Е. А., Петренко В. Ф. Образная сфера в живописи и литературе. Визуальные аналоги литературных тропов // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2008. Т. 5. № 4. С. 19-40.
  9. Котлярова В. В. Современное научное познание: парадигма интеграции // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2015. № 9. Ч. 1. С. 99-102.
  10. Лаврентьева Е. А. Текст и контекст в графическом дизайне: актуальные проблемы и тенденции визуализации текста. М.: Московский государственный художественно-промышленный университет им. С. Г. Строганова, 2008. 230 с.
  11. Нечаева О. Е. Интерпретация народной традиции в современном книжном дизайне // Вестник Томского государственного университета. 2008. Филология. № 3 (4). С. 102-116.
  12. Основы оформления советской книги / под ред. А. А. Сидорова и В. А. Истрина. М.: Искусство, 1956. 503 с.
  13. Пропп В. Я. Русская сказка. М.: Лабиринт, 2000. 416 с.
  14. Фаворский В. А. Литературно-теоретическое наследие. М.: Советский художник, 1988. 588 с.
  15. Чихольд Я. Облик книги. Избранные статьи о книжном оформлении и типографике. М.: Издательство Студии Артемия Лебедева, 2013. 228 c.
  16. Frascara J. Communication Design: Principles, Methods, and Practice. Allworth Press, 2004. 240 p.
  17. International Council of Design [Электронный ресурс]. URL: http://www.ico-d.org/about/index (дата обращения: 17.05.2018).
  18. Kress R., Theo Van Leeuwen. Reading Images: The Grammar of Visual Design. Routledge, 2006. 288 p.

Author information

Nataliya Alekseevna Pivovarova

St. Petersburg Stieglitz State Academy of Arts and Design

About this article

Publication history

  • Received: May 18, 2018.
  • Published: June 28, 2018.

Keywords

  • графический дизайн
  • текст
  • семиотика
  • визуализация
  • коммуникация
  • междисциплинарные исследования
  • graphical design
  • text
  • semiotics
  • visualization
  • communication
  • interdisciplinary studies

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)