• Original research article
  • September 30, 2018
  • Open access

PROBLEM OF CREATIVITY SUBJECT WITHIN THE FRAMEWORK OF CHANGING CULTURAL PARADIGMS: GENDER ASPECT

Abstract

The article deals with the evolution of the views on the problem of creativity subject in connection with certain types of culture: classical, non-classical, and post-non-classical, each of which has its own special paradigm. In each of the selected types of culture the authors identify and show appropriate features of scientific-philosophical ideas about a man as a bearer of cognitive and creative-transformative potential. At the same time, the authors’ attention is directed to the consideration of the gender aspect of the problem that becomes particularly relevant in the conditions of modern culture.

References

  1. Бовуар С. де. Второй пол. СПб.: Азбука; Азбука-Аттикус, 2017. 928 с.
  2. Богатова Л. М. «Мужчина» и «женщина» на подиуме постмодерна // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия «Философия. Психология. Педагогика». 2017. Т. 17. Вып. 3. С. 251-257.
  3. Богатова Л. М. Эмансипация как онтологическая трагедия пола // Философские науки. 2008. № 6. С. 113-133.
  4. Брандт Г. А. Современный феминизм: переворот в историко-философской антропологической традиции Западной Европы [Электронный ресурс]. URL: http://svitk.ru/004_book_book/13b/2963_brandt-feminizm.php (дата обращения: 23.07.2018).
  5. Воронина О. А. Гендерные перспективы философской антропологии // Новый взгляд. Международный научный вестник. 2015. № 9. С. 198-216.
  6. Зиммель Г. Избранное: в 2-х т. М.: Юрист, 1996. Т. 2. 607 с.
  7. Липовецкий Ж. Третья женщина. СПб.: Алетейя, 2003. 512 с.
  8. Маслоу А. Новые рубежи человеческой природы. М.: Смысл, 1999. 425 с.
  9. Соммэр Д. С. Существует ли женщина? М.: Кодекс, 2018. 192 с.
  10. Флиер А. Я. Еще одна модель типологизации культуры // Вестник культуры и искусств. 2017. № 1 (49). С. 51-59.
  11. Хитрук Е. Б. «Существует ли женщина?»: деконструкция женской субъективности и телесности в философии постмодернизма // Вестник Томского государственного университета. 2012. № 361. С. 39-44.
  12. Чучин-Русов А. Е. Гендерные аспекты культуры // Общественные науки и современность. 1996. № 6. С. 141-153.
  13. Шалаева М. В. Историческое развитие представлений о гении: гендерный аспект // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2018. № 4 (90). C. 111-114.
  14. Шапинская Е. Н. Избранные работы по философии культуры. М.: Согласие, 2014. 456 с.
  15. Kristeva J. About Chinese Women / transl. A. Barrows. N. Y.: Urizen Books, 1977. 209 p.
  16. Tomyuk O. N. The understanding of creativity and its criterions in classical and non-classical philosophy // Журнал Сибирского федерального университета. Серия «Гуманитарные науки». 2014. Т. 7. № 7. С. 1128-1136.

Author information

Marina Vladislavovna Shalaeva

Tyumen Industrial University (Branch) in Nizhnevartovsk

Tatyana Nikolaevna Adametskaya

Nizhnevartovsk State University

About this article

Publication history

  • Received: July 23, 2018.
  • Published: September 30, 2018.

Keywords

  • философия творчества
  • субъект творчества
  • культурная парадигма
  • классическая культура
  • неклассическая культура
  • постнеклассическая культура
  • гендерный аспект творчества
  • philosophy of creativity
  • subject of creativity
  • cultural paradigm
  • classical culture
  • non-classical culture
  • post-non-classical culture
  • gender aspect of creativity

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)