• Original research article
  • September 30, 2018
  • Open access

B. BARTÓK’S SONATA: CULMINATION OF THE SONATA FOR SOLO VIOLIN GENRE DEVELOPMENT IN THE FIRST HALF OF THE XX CENTURY

Abstract

The article considers the place of B. Bartók’s Sonata for Solo Violin in the process of the genre evolution in the first half of the XX century. Analyzing in detail B. Bartók’s Sonata for Solo Violin the author traces the form-generative, stylistic, linguistic, harmonic, structural, interpretational peculiarities of the composer’s technique of the middle of the XX century. The analysis of the Sonata structure reveals the application of the regularities of the numerical Fibonacci sequence and the proportions of the “golden section” point in form-generation by B. Bartok. The paper justifies the variety of the performance versions of this composition.

References

  1. Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс. Л.: Музыка, 1971. 376 с.
  2. Задерацкий В. В. Полифония как принцип развития в сонатных формах Хиндемита и Шостаковича // Вопросы музыкальной формы: антология. М.: Музыка, 1967. Вып. 1. С. 67-97.
  3. Когоутек Ц. Техника композиции в музыке ХХ века / пер. с чеш.; общ. ред., вступ. ст. и коммент. Ю. Рагса и Ю. Холопова. М.: Музыка, 1976. 367 с.
  4. Нестеров С. И. Цикл сонат Эжена Изаи для скрипки соло // Научная мысль Кавказа. 2009. № 2 (58). С. 165-170.
  5. Нестьев И. В. Бела Барток. М.: Музыка, 1969. 800 с.
  6. Сабольчи Б., Бониш Ф. Жизнь Белы Бартока в иллюстрациях. Будапешт: Корвин, 1963. 160 с.
  7. Соколов А. С. Музыкальная композиция ХХ века. М.: Композитор, 1992. 272 с.
  8. Шнеерсон Г. В. Французская музыка ХХ века. М.: Музыка, 1970. 574 с.
  9. Bartok Bela. Weg und Werk. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 1972. 382 S.
  10. Lendvai E. Einführung in die Formen- und Harmonienwelt Bartoks // Bela Bartok. Weg und Werk. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 1972. S. 105-149.
  11. Szabolcsi B. Mensch und Natur in Bartoks Geisteswelt // List - Bartok: die Materialen II Internationale Kongress. Budapest: Akademia, 1968. S. 529-540.

Author information

Sergei Igorevich Nesterov

Saratov State Conservatoire

About this article

Publication history

  • Received: August 5, 2018.
  • Published: September 30, 2018.

Keywords

  • Б. Барток
  • соната для скрипки соло
  • венгерская музыка
  • двенадцатиступенная тональность
  • И. Менухин
  • числовой ряд Фибоначчи
  • B. Bartók
  • Sonata for Solo Violin
  • Hungarian music
  • twelve-tone tonality
  • I. Menukhin
  • Fibonacci sequence

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)