• Original research article
  • October 30, 2018
  • Open access

SOCRATIC METHOD AND ITS USE IN ORGANIZATION OF SOCRATIC SEMINARS

Abstract

The article discusses the possibilities, technology and importance of the Socratic method implementation in Socratic seminars organization. As a philosophical and theoretical foundation, the authors analyse the general features of the Socratic method, which is characterized by a variety associated with the complication of its historical forms. The comparison of the Socratic method with the scientific method of cognition is also illustrated. The main points of Socratic pedagogy, founded on controlled dialogues and active forms of education, constitute the basis of subsequent discussions about Socratic seminars. The technology of Socratic seminars organization in higher education, their levels of complexity and importance in the formation of academic and social skills are revealed.

References

  1. Губайдуллина М. С. Язык философии в контексте многообразия жанров: онтологический аспект [Электронный ресурс]: дисс.. к. филос. н.: 09.00.01 / Магнитогорск. гос. ун-т. Магнитогорск, 2005. 155 с. URL: https://elibrary.ru/ item.asp?id=16096051 (дата обращения: 20.07.2018).
  2. Козлова Е. П. Диалог Сократа и его педагогический потенциал [Электронный ресурс] // Альманах современной науки и образования. 2011. № 9 (52). C. 66-72. URL: http://www.gramota.net/materials/1/2011/9/23.html (дата обращения: 25.06.2018).
  3. Нерсесянц В. С. Сократ: диалоги [Электронный ресурс]. М.: Наука, 1977. URL: http://www.sno.pro1.ru/lib/ nersesyanz/6.htm (дата обращения: 20.07.2018).
  4. Ощепков И. В. Поздняя диалектика Платона. Общая характеристика [Электронный ресурс] // Вопросы философии. 2016. № 1. С. 105-118. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=25774690 (дата обращения: 18.08.2018).
  5. Платон. Государство [Электронный ресурс] / пер. с древнегреч. А. Н. Егунова. М.: Академический проект, 2015. 398 с. URL: http://platona.net/load/knigi_po_filosofii/istorija_antichnaja/platon-gosudarstvo-2015 (дата обращения: 20.07.2018).
  6. Платон. Теэтет [Электронный ресурс] // Платон. Собрание сочинений: в 4-х т. М.: Мысль, 1993. Т. 2. URL: https://nsu.ru/classics/bibliotheca/plato01/teate.htm (дата обращения: 20.07.2018).
  7. Boghossian P. Socratic pedagogy, critical thinking, moral reasoning and inmate education: an exploratory study [Электронный ресурс]: Ed.D. Thesis. Portland State University, 2004. 230 p. DOI: 10.15760/etd.5552. URL: https://pdxscholar.library.pdx.edu/open_access_etds/3668 (дата обращения: 20.07.2018).
  8. Copeland M. Socratic Circles: Fostering Critical and Creative Thinking in Middle and High School [Электронный ресурс]. Portland, ME: Stenhouse Publishers, 2005. 173 p. URL: http://booksee.org/book/1248740 (дата обращения: 20.07.2018).
  9. Dye J. Socratic Method and Scientific Method [Электронный ресурс]. URL: http://archive.is/s4E2V (дата обращения: 20.07.2018).
  10. Vlastos G. Socratic Studies [Электронный ресурс]. Cambridge: Cambridge University Press, 1994. 155 p. URL: http://booksee. org/book/826843 (дата обращения: 20.07.2018).

Author information

Maiya Sakhibovna Gubaidullina

South-Ural State Medical University of the Ministry of Healthcare of the Russian Federation

Oksana Pavlovna Chernykh

Moscow University of Finance and Law MFUA

About this article

Publication history

  • Received: June 26, 2018.
  • Published: October 30, 2018.

Keywords

  • философия образования
  • сократический диалог
  • сократический метод
  • сократический семинар
  • критическое мышление
  • активное обучение
  • высшее образование
  • philosophy of education
  • Socratic dialogue
  • Socratic method
  • Socratic seminar
  • critical thinking
  • active training
  • higher education

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)