• Original research article
  • October 30, 2018
  • Open access

DESIGN AND VIRTUAL ART ON THE BASIS OF PROJECTIVE GRAPHICS

Abstract

The article is devoted to the tendencies in the development of the aesthetically organized form-creative and virtual-artistic transformation of the projective graphics models of polyhedra into objects and images of various purposes. The author substantiates the importance of the projective graphics method for solving form-creative problems and draws attention to the flexibility and adaptability of this method to new technologies, which makes it possible to use it in other types of human creative activity. Particular attention is paid to the sphere of applying the results of projective graphics transformations.

References

  1. Арнхейм Р. Искусство и визуальное восприятие. М.: Прогресс, 1974. 392 с.
  2. Борев Ю. Б. Эстетика: в 2-х т. Изд-е 5-е, доп. Смоленск: Русич, 1997. Т. 1. 576 с.
  3. Бычков В. В. Эстетика: учебник. М.: КНОРУС, 2012. 528 с.
  4. Волков Н. Н. Восприятие картины. М.: Просвещение, 1969. 56 с.
  5. Галеев Б. М. Компьютеры и искусство: мифы и реальность [Электронный ресурс]. URL: http://prometheus.kai.ru/ mif_real2.htm (дата обращения: 27.08.2018).
  6. Гамаюнов В. Н. Арт-дизайн изящных фигур. М.: МГОПУ, 1998. 210 с.
  7. Гамаюнов В. Н. Картины абстрактного мира. М.: Манускрипт, 1995. 562 с.
  8. Гамаюнов В. Н. Образы виртуального мира. М.: Academia, 2004. 160 с.
  9. Гамаюнов В. Н. Проективография, или Современный феномен учений о фигурах, пропорциях и отображениях // Техническая эстетика. 1991. № 4. С. 23-27.
  10. Дерева Р. М. Виртуальные образы на основе проективографии // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2014. № 12 (50). Ч. 1. С. 58-62.
  11. Дерева Р. М. Дизайн трехмерных орнаментальных структур: дисс. … к. искусствоведения. М., 2006. 150 с.
  12. Дерева Р. М. Преобразование трехмерных геометрических структур в виртуальные художественные образы // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2016. № 3 (65). Ч. 2. С. 53-55.
  13. Пидоу Д. Геометрия и искусство. М.: Мир, 1979. 332 с.
  14. Уилсон С. Искусство и наука как культурные действия [Электронный ресурс]. URL: http://newlaboratoria.ru/ www/rus/art_and_science_2_2/ (дата обращения: 18.07.2018).
  15. Шорохов Е. В. Композиция. М.: Просвещение, 1986. 207 с.
  16. Яцюк О., Романычева Э. Компьютерные технологии в дизайне. СПб.: БХВ-Петербург, 2001. 432 с.
  17. http://www.bibliotekar.ru/slovarZhivopis/121.htm (дата обращения: 22.07.2015).
  18. https://info.wikireading.ru/23196 (дата обращения: 11.07.2015).

Author information

Raia Mazhitovna Dereva

Karachaevo-Cherkessky State University named after U. D. Aliev

About this article

Publication history

  • Received: August 1, 2018.
  • Published: October 30, 2018.

Keywords

  • проективографический метод
  • модели многогранников
  • формотворчество
  • наука и искусство
  • компьютерное искусство
  • виртуальные образы
  • projective graphics method
  • models of polyhedra
  • form creation
  • science and art
  • computer art
  • virtual images

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)