• Original research article
  • November 30, 2018
  • Open access

ONTOLOGICAL FUNDAMENTALS OF AVANT-GARDE VISUAL ARTS

Abstract

In the article, the ontological fundamentals of avant-garde visual arts are revealed. Analysing the history of Western European philosophy, the author shows that the transcendental dualism of the phenomenon and the noumenon served as the basis for impressionism, whereas the philosophical conditions of the possibility of avant-garde artistic practices lie in the field of phenomenological ontology. It is shown that the interpretation of being as a phenomenon facilitated the reconsideration of the imaginary status and the confirmation of intentional objects in the role of surrealist artists’ working material.

References

  1. Авангард в культуре XX века (1900-1930 гг.). Теория. История. Поэтика: в 2-х кн. / отв. ред. Ю. Н. Гирин. М.: ИМЛИ РАН, 2010. Кн. 1. 598 с.
  2. Адорно Т., Хоркхаймер М. Диалектика Просвещения. Философские фрагменты. М. - СПб.: Медиум; Ювента, 1997. 312 с.
  3. Ауэрбах Э. Мимесис. Изображение действительности в западноевропейской литературе. СПб.: Университетская книга, 2000. 511 с.
  4. Гуссерль Э. Идеи чистой феноменологии и феноменологической философии. М.: ДИК, 1999. Т. 1. 336 с.
  5. Дианова В. М. Философия художественного авангарда в эпоху глобализации // Философия в поисках и спорах. Петербургские сюжеты / под ред. Б. В. Маркова, Ю. М. Шилкова. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского ун-та, 2007. С. 255-263.
  6. Дриккер А. С. Авангард в его исторической ретроспективе // Человек. 2011. № 1. С. 54-69.
  7. Жевак А. И. Художественный авангард в современной культуре: философский аспект // Известия Саратовского университета. Серия «Философия. Психология. Педагогика». 2013. Вып. 1. С. 29-32.
  8. Кант И. Сочинения: в 6-ти т. M.: Мысль, 1964. Т. 3. 799 с.
  9. Ницше Ф. Избранные произведения: в 3-х т. М.: REFL-book, 1994. Т. 1. 352 с.
  10. Ницше Ф. Сочинения: в 2-х т. M.: Мысль, 1990. Т. 2. 830 с.
  11. Ортега-и-Гассет X. Запах культуры. М.: Алгоритм, 2006. 384 с.
  12. Шпенглер О. Закат Европы. Очерки морфологии мировой истории. М.: Мысль, 1993. 620 с.
  13. Ямпольский М. Память Тиресия. Интертекстуальность и кинематограф. М.: Культура, 1993. 464 с.

Author information

Aleksei Vladimirovich Volkov

Petrozavodsk State University

About this article

Publication history

  • Received: August 31, 2018.
  • Published: November 30, 2018.

Keywords

  • искусство
  • авангард
  • импрессионизм
  • мимезис
  • философия
  • бытие
  • сущность
  • явление
  • феноменология
  • интенциональный объект
  • art
  • avant-garde
  • impressionism
  • mimesis
  • philosophy
  • being
  • essence
  • phenomenon
  • phenomenology
  • intentional object

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)