• Original research article
  • November 30, 2018
  • Open access

EDITING AS A TECHNIQUE OF COMPOSITIONAL COLLAGE IN GRAPHIC DESIGN

Abstract

The article examines the influence of avant-garde painters on self-identification of graphic design. The author shows the productive use of the collage technique in posters and justifies the role of editing as the basic principle of the compositional decisions of collage images in design graphics. The paper identifies the peculiarities of graphical collage as a technique, artistic principle and world vision. The researcher concludes that collage images in the poster graphics of the first quarter of the XX century were determined by socio-political conception, which contributed to the development of the visual image of a certain historical epoch.

References

  1. Бобринская Е. Русский авангард: истоки и метаморфозы. М.: Новое литературное обозрение, 2006. 304 с.
  2. Вашик К., Бабурина Н. Реальность утопии. Искусство русского плаката XX века. М.: Прогресс-Традиция, 2005. 416 с.
  3. Демченко А. И. Коллаж и полистилистика: от экспериментов авангарда в общественное пространство // Русский авангард 1910-1920-х годов: проблема коллажа / ред. Г. Ф. Коваленко и др. М.: Наука, 2005. C. 3-33.
  4. Золотая пчела 12: Московская международная биеннале графического дизайна: каталог. М.: Альма Матер, 2016. 340 с.
  5. Лаврентьев А. От дадаистского коллажа - к конструктивистской типографике // Русский авангард 1910-1920-х годов: проблема коллажа / ред. Г. Ф. Коваленко и др. М.: Наука, 2005. С. 256-273.
  6. Овчинникова Р. Ю. Социокультурные основания и специфика кича в графическом дизайне. М.: Магистр; ИНФРА-М, 2015. 136 с.
  7. Устин В. Б. Композиция в дизайне. Методические основы композиционно-художественного формирования в дизайнерском творчестве. М.: Астрель, 2006. 239 с.
  8. Эйзенштейн С. Монтаж [Электронный ресурс]. URL: http://lib.ru/CINEMA/kinolit/EJZENSHTEJN/s_montazh_1938.txt (дата обращения: 05.09.2018).
  9. Энциклопедический словарь живописи. Западная живопись от Средних веков до наших дней / под ред. М. Лаклотта. М.: Терра, 1997. 1135 с.
  10. Brockelman T. P. The Frame and the Mirror: On Collage and the Postmodern. Evanston: Northwestern University Press, 2001. 237 p.
  11. Cran R. Collage in Twentieth-Century: Art, Literature, and Culture. Farnham - Surrey: Ashgate Publishing, Limited, 2014. 248 p.

Author information

Raisa Yur'evna Ovchinnikova

Omsk State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: September 6, 2018.
  • Published: November 30, 2018.

Keywords

  • графический дизайн
  • направления в искусстве
  • коллаж
  • коллажная композиция
  • фотоколлаж
  • монтаж
  • социокультурный контекст
  • graphic design
  • art trends
  • collage
  • collage composition
  • photo collage
  • editing
  • socio-cultural context

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)