• Original research article
  • November 30, 2018
  • Open access

TESTING BY KNOWLEDGE: EDUCATION AS FORMATION OF COGNITION SUBJECT

Abstract

The article considers the cognitive dimension of education as testing space that forms the horizons of the reality perception and the criteria of truth. The author emphasizes that the process of forming cognition subject has existential consequences, knowledge acquisition acts as acquisition of self-being. The paper notes dangerous trends in modern education transformations associated with the subject’s infantilization, creation of illusory ideas about his/her cognitive status.

References

  1. Брызгалина Е. Философия образования в контексте традиций и инноваций // Человек вчера и сегодня: междисциплинарные исследования / отв. ред. М. С. Киселева. М.: ИФ РАН, 2010. Вып. 4. С. 3-18.
  2. Вульф К. Антропология воспитания. М.: Праксис, 2012. 295 с.
  3. Герлах Г.-М. Кант и Берлинское просвещение // Кантовский сборник. 2010. № 4. С. 13-20.
  4. Нуссбаум М. Не ради прибыли: зачем демократии нужны гуманитарные науки / пер. с англ. М. Бендет; под науч. ред. А. Смирнова. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2014. 192 с.
  5. Ортега-и-Гассет Х. Миссия университета. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2010. 144 с.
  6. Палей Е. В. Онтологические основания оценки в образовательном пространстве // Философия. Толерантность. Глобализация. Восток и Запад - диалог мировоззрений: тезисы докладов VII всероссийского философского конгресса (г. Уфа, 6-10 ноября 2015 г.): в 3-х т. Уфа: РИЦ БашГУ, 2015. Т. III.
  7. Палей Е. В. «Открытие» в образовательном пространстве // Вестник гуманитарного факультета Ивановского государственного химико-технологического университета. 2014. Вып. 7. С. 97-104.
  8. Урываев В. А. Феномен лиминальности и проблемы становления личности // Философия и/или новое интегративное знание - 3: сборник материалов всероссийской научной конференции / под ред. А. В. Азова. Ярославль: Изд-во ЯГПУ, 2013. С. 302-310.
  9. Фуко М. Что такое Просвещение [Электронный ресурс]. URL: http://filosof.historic.ru/books/item/f00/s00/z0000554/ index.shtml (дата обращения: 14.09.2018).
  10. Хайдеггер М. Бытие и время / пер. с нем. В. В. Бибихина. Х.: Фолио, 2003. 503 с.
  11. Хайдеггер М. Учение Платона об истине // Хайдеггер М. Время и бытие: статьи и выступления / пер. с нем. В. В. Бибихина. М.: Республика, 1993. С. 345-361.
  12. Шелер М. Избранные произведения / пер. А. В. Денежкина, А. Н. Малинкина, А. Ф. Филиппова; под ред. А. В. Денежкина. М.: Гнозис, 1994. 490 с.

Author information

Elena Vadimovna Palei

Ivanovo State University of Chemistry and Technology

About this article

Publication history

  • Received: September 15, 2018.
  • Published: November 30, 2018.

Keywords

  • испытание знанием
  • познавательное измерение образования
  • субъект познания
  • ценности образования
  • «лабораторность» образования
  • инфантилизация субъекта образования
  • testing by knowledge
  • cognitive dimension of education
  • cognition subject
  • education values
  • “laboratory” character of education
  • infantilization of education subject

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)