• Original research article
  • December 28, 2018
  • Open access

AXIOLOGICAL GUIDELINES OF ADVERTISING IN THE INFORMATION SOCIETY

Abstract

The article analyses axiological guidelines and ethics of advertising in the information society. The purpose of the work is to identify the influence of advertising on the formation of the value criteria of a person in the post-industrial society. The characteristic of the modern forms of advertising interaction as an element of global communication, affecting the socio-cultural values of people and their social attitudes, is presented. The author poses the problem of the ethical correctness of advertising in the context of the widespread use of information and communication technologies.

References

  1. Алхасов А. А. Макс Шелер об иерархии ценностей // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2015. № 5 (55). Ч. 2. C. 13-15.
  2. Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество. М.: Академия, 1999. 790 с.
  3. Дильтей В. Типы мировоззрения и их обнаружение в метафизических системах / пер. с нем. Г. А. Котляра и С. О. Гессена; под ред. Н. О. Лосского и Э. Л. Радлова // Новые идеи в философии. СПб.: Образование, 1912. Сб. 1. С. 119-181.
  4. Дьюи Дж. Демократия и образование. М.: Педагогика-Пресс, 2000. 382 с.
  5. «Евросеть» привлекут к ответственности за слово «о..ть» [Электронный ресурс]. URL: https://lenta.ru/news/ 2007/01/29/euroset/ (дата обращения: 10.09.2018).
  6. История философии. Запад - Россия - Восток: в 4-х кн. / под ред. Н. В. Мотрошиловой. М.: «Греко-латинский кабинет» Ю. А. Шичалина, 1995. Кн. 1. Философия древности и средневековья. 480 с.
  7. Итоги осуществления государственного контроля и надзора за соблюдением законодательства Российской Федерации о рекламе [Электронный ресурс]. URL: https://fas.gov.ru/pages/rezultati_raboti_v_reklame (дата обращения: 13.09.2018).
  8. Кант И. Основы метафизики нравственности. М.: Мысль, 1999. 1471 с.
  9. Маслоу А. Г. Мотивация и личность / пер. с англ. А. М. Татлыбаевой. СПб.: Евразия, 1999. 478 с.
  10. О рекламе безалкогольного пива [Электронный ресурс]: письмо ФАС России от 15.06.2016 № СП/40322/16. URL: https://www.navcrussia.ru/upload/iblock/fb8/pismo-fas-rossii-ot-15-iyunya-2016-g.-n-sp_40322_16-o-reklame-bezalk.-piva.pdf (дата обращения: 14.09.2018).
  11. Троицкий К. Е. Переоценка ценностей в аксиологической мысли М. Вебера // Вопросы философии. 2013. № 4. С. 154-162.
  12. Ученова В. В. Философия рекламы. М.: Гела-принт, 2003. 208 с.
  13. Уэбстер Ф. Теории информационного общества / пер. с англ. М. В. Арапова, Н. В. Малыхиной; под ред. Е. Л. Вартановой. М.: Аспект Пресс, 2004. 400 с.

Author information

Vasilii Valer’evich Kuz’min

Mari State University

About this article

Publication history

  • Received: October 3, 2018.
  • Published: December 28, 2018.

Keywords

  • аксиология
  • ценности
  • реклама
  • информационное общество
  • этика
  • коммуникант
  • реципиент
  • axiology
  • values
  • advertising
  • information society
  • ethics
  • communicant
  • recipient

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)