• Original research article
  • December 28, 2018
  • Open access

PROSPECTS OF SECONDARY LINGUISTIC PERSONALITY’S EARLY FORMATION IN THE SITUATION OF ARTIFICIAL BILINGUALISM: SOCIAL ASPECT

Abstract

The article discusses the prospects of preschool foreign language teaching in the conditions of artificial bilingualism from the standpoint of the socio-cultural approach. The main goal of the training is to form a secondary linguistic personality as an integral structure, the foundations of which are laid in preschool years. The authors consider the social and ontological grounds that provide objective conditions for a secondary linguistic personality’s early formation and the specificity of their implementation in the modern Russian society. In this connection, the main directions of the relations between an individual and the society are identified that contribute to the language acquisition, including the foreign one.

References

  1. Вайнрайх У. Языковые контакты: состояние и проблемы исследования. К.: Вища школа, 1979. 264 с.
  2. Воронцова Ю. А. Билингвизм как социальное и языковое явление // Ученые записки Орловского государственного университета. 2017. № 2 (75). С. 97-100.
  3. Зыкин А. В. Билингвизм как основа межкультурного и межэтнического взаимодействия: социально-философский анализ // Этносоциум и межнациональная культура. 2016. № 2 (92). С. 55-61.
  4. Ковалева С. С. Билингвизм как социально-коммуникативный процесс: автореф. дисс. … к. соц. н. М., 2006. 23 с.
  5. Куприна Т. В. Основные направления развития билингвального образования // Многоязычие в образовательном пространстве: сб. статей / ред. Т. И. Зеленина, Л. М. Малых, Н. М. Шутова. Ижевск: Удмуртский университет, 2014. С. 10-14.
  6. Легостаева О. В. Билингвизм как социокоммуникативный процесс // Новый взгляд. Международный научный вестник. 2014. № 5. С. 52-61.
  7. Николаев С. Г. Феномен билингвизма: проблематика и исследовательские перспективы // Известия Южного федерального университета. 2013. № 3. С. 86-96.
  8. Протасова Е. Ю., Родина Н. М. Многоязычие в детском возрасте. СПб.: Златоуст, 2005. 274 с.
  9. Сахарова А. В. Формирование языковой личности: социально-философский аспект: дисс. … к. филос. н. Иваново, 2017. 180 с.
  10. Смирнова Е. В. Лингвометодические аспекты формирования вторичной языковой личности в процессе раннего обучения иностранному языку // Вектор науки ТГУ. Серия «Педагогика, психология». 2015. № 2 (21). С. 149-152.
  11. Солнцева-Накова Е. Тенденции и перспективы развития двуязычного образования // Инновационные проекты и программы в образовании. 2013. № 5. С. 70-73.
  12. Филимонова М. С., Крылов Д. А. Билингвизм как тенденция языкового развития современного общества [Электронный ресурс]. URL: http://science-education.ru/ru/article/view?id=5558 (дата обращения: 22.08.2018).
  13. Халеева И. И. Вторичная языковая личность как реципиент инофонного текста // Язык - система. Язык - текст. Язык - способность. М.: Институт русского языка им. В. В. Виноградова, 1995. С. 277-283.
  14. Черничкина Е. К. Детское двуязычие как специфический вид билингвизма // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 7 (25). Ч. 2. С. 199-201.
  15. Черничкина Е. К. Искусственный билингвизм: вопросы интерференции // Инициативы XXI века. 2012. № 1. С. 193-195.

Author information

Anna Vladimirovna Sakharova

Moscow Regional Institution of Higher Education “University for Humanities and Technologies”

Natal’ya Alekseevna Ivanova

Moscow Regional Institution of Higher Education “University for Humanities and Technologies”

About this article

Publication history

  • Received: October 4, 2018.
  • Published: December 28, 2018.

Keywords

  • вторичная языковая личность
  • искусственный билингвизм
  • билингвальное поведение
  • языковая коммуникация
  • языковое сообщество
  • secondary linguistic personality
  • artificial bilingualism
  • bilingual behaviour
  • language communication
  • language community

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)