• Original research article
  • December 28, 2018
  • Open access

THE MOVIE “THE TESTAMENT OF DR. MABUSE” (1933) AS A FINAL WORK OF FILM DIRECTOR FRITZ LANG’S GERMAN PERIOD

Abstract

The article analyses the artistic originality of Fritz Lang’s movie “The Testament of Dr. Mabuse” in correlation with his early works. The paper concludes that just in this movie the author, formally staying in tune with the German expressionism techniques, abandons the models of world perception typical of this artistic trend and realizes in the realistic detective genre. The researcher justifies the denial of the traditional conception of the movie as an allegory aimed to denounce National Socialism policy.

References

  1. Воронецкая-Соколова Ю. Г. Эволюция образа «особого человека» в зарубежном игровом кинематографе [Электронный ресурс] // Концепт: научно-методический электронный журнал. 2014. Т. 20. URL: http://e-koncept.ru/2014/54463.htm (дата обращения: 11.10.2018).
  2. Гройс Б. Е. Порабощенные боги: кино и метафизика. «Метрополис», режиссер Фриц Ланг, «Матрица», режиссеры Энди и Ларри Вачовски [Электронный ресурс] // Искусство кино. 2005. № 9. URL: http://www.kinoart.ru/archive/2005/09/ n9-article13 (дата обращения: 11.10.2018).
  3. Гусев А. В. Спасение по правилам [Электронный ресурс]: триллер. URL: https://seance.ru/blog/only-once/ (дата обращения: 11.10.2018).
  4. Дединкин М. О. Макс Бекман. Произведения из музейных и частных собраний Гамбурга и Любека: каталог выставки. СПб.: Издательство Государственного Эрмитажа, 2007. 144 с.
  5. Кракауэр З. Психологическая история немецкого кино. От Калигари до Гитлера. М.: Искусство, 1977. 321 с.
  6. Проект Антона Долина «100 фильмов, которые необходимо посмотреть». Обсуждаем фильм Фрица Ланга «Метрополис» (1927 год) [Электронный ресурс]. URL: https://radiomayak.ru/shows/episode/id/1106658/ (дата обращения: 25.10.2018).
  7. Субтитры к фильму «Доктор Мабузе, игрок» [Электронный ресурс]. URL: http://subs.com.ru/page.php?id=8469& highlight=MABUSE (дата обращения: 11.10.2018).
  8. Чечот И. Д. Эгон Шиле. Заметки в кабинете [Электронный ресурс] // Поэзия и критика. 1994. Вып. 1. URL: http://www.vavilon. ru/metatext/p_and_c/chechot.html (дата обращения: 11.10.2018).
  9. Швец Т. П. Образы и мотивы катастрофы в изобразительном искусстве немецкого экспрессионизма // Общество. Среда. Развитие. 2011. № 3 (20). С. 177-182.
  10. Шишин М. Ю. Основные черты стиля «метаисторический экспрессионизм» и его проявление в искусстве современных художников Сибири и Монголии // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2017. № 11 (85). С. 208-212.
  11. Элькан О. Б. Антиномичность творческого метода экспрессионистов // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2017. № 5 (79). С. 146-156.
  12. Юренеев Р. Н. Любовь и ненависть Зигфрида Кракауэра // Кракауэр З. Психологическая история немецкого кино. От Калигари до Гитлера. М.: Искусство, 1977. С. 5-10.
  13. Werner G. Fritz Lang and Goebbels: Myth and Facts // Film Quarterly. Forty years - a selection. Berkeley - Los Angeles - Oxford: University of California Рress, 1999. Р. 495-500.

Author information

Sergey Nikolaevich Roman

University for Humanities and Technologies

About this article

Publication history

  • Received: October 16, 2018.
  • Published: December 28, 2018.

Keywords

  • киноискусство
  • история художественно-игрового кино
  • экспрессионизм
  • детективный фильм
  • национал-социализм
  • Фриц Ланг
  • cinematography
  • history of fiction film
  • expressionism
  • detective movie
  • National Socialism
  • Fritz Lang

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)