GIFT AND COMMODITY AS A THING’S SYMBOLIC MODIFICATIONS: ONTOLOGICAL ASPECT
Abstract
The article considers a thing as a connecting element in the relationship between people. In this perspective, it becomes a part of the symbolic space, where it appears in two modes: as a gift and as a commodity. The thing-gift and thing-commodity reveal such ontological characteristic of reality as an exchange, in which the connection between the eidetic and phenomenal worlds is carried out. The specificity of modern social relations, expressed in the exchange of goods, is the transformation of mass commodities-things into brands, which, in fact, is an analogue of the platonic procedure of joining things to ideas.
References
- Бодрийяр Ж. Символический обмен и смерть. М.: КДУ; Добросвет, 2015. 392 с.
- Кляйн Н. NO LOGO. Люди против брэндов. М.: Добрая книга, 2012. 624 с.
- Лосев А. Ф. Вещь и имя // Лосев А. Ф. Бытие - имя - космос. М.: Мысль, 1993. С. 802-881.
- Лосев А. Ф. Самое само // Лосев А. Ф. Миф - Число - Сущность. М.: Мысль, 1994. С. 299-527.
- Маркс К., Энгельс Ф. Избранные сочинения: в 9-ти т. М.: Политиздат, 1985. Т. 7. Капитал. Критика политической экономии. Т. 1. 811 с.
- Мосс М. Опыт о даре. Форма и основание обмена в архаических обществах // Мосс М. Общества. Обмен. Личность. Труды по социальной антропологии. М.: КДУ, 2011. С. 134-286.
- Хайдеггер М. Бытие и время. М.: Ad Marginem, 1997. 452 с.
- Хайдеггер М. Вещь // Хайдеггер М. Время и бытие: статьи и выступления. М.: Республика, 1993. С. 316-327.
- Хайдеггер М. Вопрос о технике // Хайдеггер М. Время и бытие: статьи и выступления. М.: Республика, 1993. С. 221-238.
Author information
About this article
Publication history
- Received: October 29, 2018.
- Published: December 28, 2018.
Keywords
- отношение
- обмен
- символ
- вещь
- дар
- товар
- бренд
- relationship
- exchange
- symbol
- thing
- gift
- commodity
- brand
Copyright
© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC