• Original research article
  • December 28, 2018
  • Open access

WALTZ METAMORPHOSES IN THE RUSSIAN MUSIC OF THE XIX CENTURY

Abstract

The article deals with the existence of the waltz genre in the Russian musical culture of the XIX century and its evolution. “Waltz-Fantasia” by M. Glinka should be considered the first Russian classical waltz. The peculiarity of the Russian waltzes is in the close connection of vocal and dance genres, and the great flexibility of the waltz formula is associated with it. Along with vocal and piano miniatures in the Russian music, the waltz found its place in suites and symphonies, operas and ballet performances. The authors note that starting from amateur everyday music-making at the beginning of the century, the waltz had risen to large-scale concert works in P. Tchaikovsky’s and A. Glazunov’s creativity, to philosophical reflections and wide generalizations.

References

  1. Абдуллина Г. В. Инструментальная пассакалия на рубеже XX-XXI веков // Лики музыки XXI века: приношение Галине Уствольской, Борису Тищенко: коллективная монография. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2016. С. 212-223.
  2. Асафьев Б. В. О музыке Чайковского. Л.: Музыка (Ленингр. отд-е), 1972. 376 с.
  3. Бершадская Т. С. Лекции по гармонии. Л.: Музыка, 1978. 199 с.
  4. Брянцева В. Н. О претворении вальсовости в творчестве П. И. Чайковского и С. В. Рахманинова // С. В. Рахманинов. К 120-летию со дня рождения (1873-1993): материалы научной конференции. М., 1995. С. 120-129.
  5. Друскин М. С. Очерки по истории танцевальной музыки. Л.: Музыка, 1980. 202 с.
  6. Житомирский Д. В. Балеты П. И. Чайковского. М.: Музгиз, 1957. 120 с.
  7. Ивановский Н. Бальный танец XVI-XIX веков: учеб. пособие. М.: Музыка, 1978. 256 с.
  8. Немировская И. А. Феномен детства в творчестве отечественных композиторов второй половины XIX - первой половины ХХ веков: автореф. дисс. … д. искусствоведения. Магнитогорск, 2011. 48 с.
  9. Петровский Л. Г. Правила для благородных общественных танцев, изданные учителем танцеванья при Слободско-украинской гимназии Людовиком Петровским. Х.: Типография университета, 1825. 145 с.
  10. Сохор А. Теория музыкальных жанров. Задачи и перспективы // Теоретические проблемы музыкальных форм и жанров. М.: Музыка, 1971. С. 292-310.

Author information

Galina Vadimovna Abdullina

The Herzen State Pedagogical University of Russia

Zhun Sui

The Herzen State Pedagogical University of Russia

About this article

Publication history

  • Received: October 31, 2018.
  • Published: December 28, 2018.

Keywords

  • вальс
  • вальсовость
  • танцевальные жанры
  • бал
  • выразительность
  • фортепиано
  • быт
  • поэтика
  • ритмическая формула
  • интонационность
  • вальс-портрет
  • М. И. Глинка
  • П. И. Чайковский
  • А. К. Глазунов
  • балет
  • метаморфозы
  • переосмысление
  • А. С. Пушкин
  • waltz
  • waltz nature
  • dance genres
  • ball
  • expressiveness
  • piano
  • everyday life
  • poetics
  • rhythmic formula
  • intonation nature
  • waltz-portrait
  • M. I. Glinka
  • P. I. Tchaikovsky
  • A. K. Glazunov
  • ballet
  • metamorphoses
  • reconsideration
  • A. S. Pushkin

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)