• Original research article
  • December 28, 2018
  • Open access

“INTELLECTUALIZED LYRICS” IN CLASSICAL PIANISM OF THE XX CENTURY (BY THE EXAMPLE OF FUGA IN F FROM “LUDUS TONALIS” BY P. HINDEMITH)

Abstract

In the article, by the example of Fuga in F from P. Hindemith’s piano cycle “Ludus tonalis”, the phenomenon of “intellectualized lyrics”, which, according to the author’s opinion, is a key to understanding the very essence of the classical pianism of the XX century, is commented. The author opposes the pianistic interpretation of Hindemith’s polyphonic music as an entirely rational one, excluding the manifestation of a real feeling. The hypothesis that the pianist’s psychological mood to identify the interval semantics of the Fuga expands the possibilities of interpretation by introducing subjectivity into the composer’s extremely objective text without disturbing his intention is formulated.

References

  1. Алексеев А. История фортепианного искусства. М.: Музыка, 1988. 415 с.
  2. Бергер Л. Контрапунктические принципы композиции в творчестве Хиндемита и его фортепианный цикл “Ludus tonalis” // Теоретические проблемы музыкальных форм и жанров: сборник научных статей. М.: Музыка, 1971. С. 187-221.
  3. Левая Т., Леонтьева О. Пауль Хиндемит. Жизнь и творчество. М.: Музыка, 1974. 448 с.
  4. Ли Мэнтин. Диалог Хиндемита с французской музыкальной культурой в фортепианном творчестве композитора // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2017. № 12 (86). Ч. 2. С. 112-115.
  5. Либерман Е. Работа над фортепианной техникой. М.: Классика-XXI, 2003. 148 с.
  6. Малинковская А. Фортепианно-исполнительское интонирование. Исторические очерки. М.: Музыка, 1990. 156 с.
  7. Мартинсен К. А. Индивидуальная фортепианная техника. М.: Музыка, 1966. 219 с.
  8. Рабинович Д. Исполнитель и стиль. М.: Классика-XXI, 2008. 210 с.
  9. Холопов Ю. Н. Проблема основного тона аккорда в теоретической концепции Хиндемита // Музыка и современность: сборник статей. М.: Государственное музыкальное издательство, 1962. Вып. 1. С. 303-338.
  10. Цахер И. Фуга как феномен музыкального мышления (Бетховен. Хиндемит. Танеев. Шостакович). М.: Композитор, 2005. 240 с.
  11. Чинаев В. Стиль модерн и пианизм Рахманинова // Музыкальная академия. 1993. № 2. С. 200-203.

Author information

Mengting Li

Linyi University

About this article

Publication history

  • Received: June 26, 2018.
  • Published: December 28, 2018.

Keywords

  • фортепианная музыка
  • Хиндемит
  • “Ludus tonalis”
  • Фуга in F
  • классический пианизм
  • неоклассицизм
  • «интеллектуализированная лирика»
  • piano music
  • Hindemith
  • Fuga in F
  • classical pianism
  • neoclassicism
  • “intellectualized lyrics”

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)