• Original research article
  • January 10, 2019
  • Open access

INSTRUMENTAL UNIVERSALISM IN MODERN ACADEMIC DOMRA PERFORMANCE

Abstract

The article examines the tendency of instrumental universalism presupposing a performer’s excellent three- and four-stringed domra skills and simultaneous inclusion of these instruments in concert and educational activity. The authors discover historical backgrounds for the origin of each type of domra, identify their advantages and shortcomings. The paper focuses on the period of original domra repertoire formation, analyses the rapprochement process of the two types of instruments, which manifests itself both in the choice of repertoire strategy and in the development of comprehensive teaching methodology.

References

  1. Васильева С. В. Тамара Вольская. Творчество, вдохновение, полет… Екатеринбург: УГК им. М. П. Мусоргского, 2017. 16 с.
  2. Волчков Е. А. Концерт для трехструнной домры в творчестве отечественных композиторов: дисс. … к. искусствоведения. Ростов-на-Дону, 2011. 229 с.
  3. Вольская Т. И., Уляшкин М. И. Школа мастерства домриста. Екатеринбург: Методический кабинет по заведениям культуры и искусств, 1995. 161 с.
  4. Галимзянова А. Е. Домровое исполнительство в Магнитогорске // Проблемы музыкальной науки. 2010. № 1 (6). С. 113-116.
  5. Желтирова А. А. Музыка для русской домры: стадии эволюции и стилевые тенденции: дисс. … к. искусствоведения. Магнитогорск, 2009. 200 с.
  6. Круглов В. П. Школа игры на домре: учебное пособие. М.: РАМ им. Гнесиных, 2003. 196 с.
  7. Лопатова Е. С. Академическое домровое исполнительство в Саратовском регионе (по материалам интервью с А. Дормидонтовым) // Слово молодых ученых: история культуры и проблемы исполнительства: XVII Всероссийская научно-практическая конференция аспирантов и студентов (г. Саратов, 16-21 апреля 2018 г.): сборник статей. Саратов: СГК им. Л. В. Собинова, 2018. С. 275-281.
  8. Махан В. В. Домра в России: истоки и возрождение: дисс. … к. искусствоведения. М., 2017. 241 с.
  9. Пересада А. С. Справочник домриста. Краснодар: Краснодарское изд.-полигр. произв. предприятие, 1993. 400 с.

Author information

Ekaterina Sergeevna Lopatova

Saratov State Conservatoire

Aleksandr Evgen'evich Lebedev

Saratov State Conservatoire

About this article

Publication history

  • Received: October 24, 2018.
  • Published: January 10, 2019.

Keywords

  • домра
  • академическое исполнительство
  • трехструнная домра
  • четырехструнная домра
  • универсализм
  • концерт
  • методика
  • А. А. Цыганков
  • В. П. Круглов
  • Т. И. Вольская
  • domra
  • academic performance
  • three-stringed domra
  • four-stringed domra
  • universalism
  • concert
  • methodology
  • A. A. Tsygankov
  • V. P. Kruglov
  • T. I. Volskaya

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)