• Original research article
  • February 10, 2019
  • Open access

PICTURE ETUDE “SUFI AND BUDDHA” BY T. SHAHIDI IN THE CONTEXT OF “NEW SACREDNESS” TRENDS IN COMPOSER’S CREATIVE WORK

Abstract

The article considers the picture etude “Sufi and Buddha” by the Tajik composer Tolib Shahidi in the aspect of the “new sacredness” trend in contemporary composer’s creativity. The work embodies the modern artist’s view on the problem of similarities and differences between the two religious conceptions. As a result of the analysis, the universal and specific parameters characterizing Sufi and Buddha are revealed. Commonness is represented by the musical arsenal designed to convey meditativeness. At the same time, each representative of the religious teaching has its own intonation sphere.

References

  1. Ахундова-Дадашзаде З. А. К вопросу претворения духовной темы в творчестве современных композиторов Азербайджана // European Journal of Arts. 2016. № 1. С. 3-9.
  2. Барсукова Н. К. Изучение некоторых аспектов идеи Бога в мировых религиях // Исламоведение. 2012. № 3. С. 11-22.
  3. Бородовская Л. З. Традиции суфизма в татарской музыке: дисс. … к. искусствоведения. Казань, 2004. 173 с.
  4. Буддизм. Каноны. История. Искусство: альбом. М.: Дизайн. Информация. Картография, 2006. 600 с.
  5. Данилова А. В. Музыка Эдисона Денисова в контексте «Нового религиозного движения» // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2017. № 4 (78). С. 64-67.
  6. Дрожжина М. Н. О поэтике Джалолиддина Руми в композиторском творчестве // Вестник Томского государственного университета. 2012. № 360. С. 65-68.
  7. Дрожжина М. Н., Давлатова С. Д. Суфийская символика в телебалете Т. Шахиди «Рубаи Хайяма» // Проблемы музыкальной науки. 2018. № 1. С. 66-73.
  8. Жукова О. И., Жуков В. Д. Религиозное сознание как фактор культуры современного человека // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2017. № 39. С. 13-18.
  9. Катунян М. И. «Новое сакральное пространство» Владимира Мартынова // Обсерватория культуры. 2011. № 2. С. 53-59.
  10. Кузнецова М. В. Медитативность как свойство музыкального мышления: Авет Тертерян, Арво Пярт, Валентин Сильвестров: дисс. … к. искусствоведения. М., 2007. 233 с.
  11. Муртузова З. М. Гносеологические аспекты в философии чань-буддизма и суфизма в компаративистике // Научная мысль Кавказа. 2010. № 3. С. 52-57.
  12. Подвижники ислама. Культ святых и суфизм в Средней Азии и на Кавказе: сб. ст. / под ред. С. Н. Абашина, В. О. Бобровникова. М.: Восточная литература, 2003. 336 с.
  13. Толибхон Шахиди. Времен контрасты. Интервью, статьи, письма, фотографии: сб. статей / под ред. Л. Джумановой. М.: Композитор, 2014. 120 с.
  14. Трименгэм Дж. С. Суфийские ордены в исламе / пер. с англ. А. Ставиской. М.: Наука, 1989. 328 с.
  15. Эрнст К. Суфизм / пер. с англ. А. Горькавого. М.: Фаир-пресс, 2002. 320 с.

Author information

Sitora Davlatovna Davlatova

Glinka Novosibirsk State Conservatoire

About this article

Publication history

  • Received: November 23, 2018.
  • Published: February 10, 2019.

Keywords

  • новая сакральность
  • композиторское творчество
  • суфизм
  • буддизм
  • Толиб Шахиди
  • new sacredness
  • composer’s creativity
  • Sufism
  • Buddhism
  • Tolib Shahidi

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)