• Original research article
  • February 10, 2019
  • Open access

SANG TONG’S “SEVEN PIECES ON THE THEMES OF THE MONGOLIAN FOLK SONGS”: ATTEMPT OF ANALYSIS

Abstract

The article describes the characteristic features of the piano work by the modern Chinese composer Sang Tong “Seven Pieces on the Themes of the Mongolian Folk Songs”. The analysis is performed in the aspect of the correlation of the Sino-Mongolian musical folklore with the composition techniques of the Western European musical art. The specificity of the implementation of the Chinese folk music in a piano composition is considered. The author notes that in this work, for the first time in the history of the Chinese piano music, the composer combines folklore with dissonant chords, modern mode-tonal systems and a new composition technique.

References

  1. Бянь Мэн. Очерки становления и развития китайской фортепианной культуры. СПб.: СПбГК им. Н. А. Римского-Корсакова, 1994. 104 с.
  2. Ван Ин. Национальные традиции в фортепианной музыке китайских композиторов ХХ-ХХI веков. СПб.: Ut, 2008. 184 с.
  3. У Ген Ир. Традиционная музыка Дальнего Востока (Китай, Корея, Япония). СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2005. 344 с.
  4. 卞萌. 中国钢琴文化的形成与发展. 北京: “华乐”出版社,1996 年. 181 页 (Бянь Мэн. Формирование и развитие фортепианной культуры Китая. Пекин: Хуа Лэ, 1996. 181 с.).
  5. 王安国. 上个世纪的回忆。 上海: “上海音乐”出版社, 2005 年. 564 页 (Ван Аньго. Воспоминания о прошлом столетии. Шанхай: Шанхайская музыка, 2005. 564 с.).
  6. 王安国. 调和创新问题在我们时代的中国音乐作品 // 中央音乐学院的学报。 1985 年. 第 2 号. 14-18 页 (Ван Аньго. Проблемы гармонических инноваций в китайских музыкальных произведениях нашего времени // Вестник Центральной консерватории. 1985. № 2. С. 14-18).
  7. 汪毓和. 中国现代音乐史。 北京: “民间音乐”出版社, 1994 年. 378 页 (Ван Юйхэ. История современной китайской музыки. Пекин: Народная музыка, 1994. 378 с.).
  8. 汪毓和. 中国现代与近代音乐史。 北京: “华文”出版社, 1991 年. 277 页 (Ван Юйхэ. Новая и новейшая история музыки Китая. Пекин: Хуа-вэнь, 1991. 277 с.).
  9. 连茂群. 中国新时代的音乐。 上海: “上海音乐”出版社, 2004 年. 256 页 (Лян Маочунь. Музыка Китая Нового Времени. Шанхай: Шанхайская музыка, 2004. 256 с.).
  10. 桑桐. 文章集。 上海: “上海音乐”出版社, 2002 年. 402 页 (Сан Тон. Сборник статей. Шанхай: Шанхайская музыка, 2002. 402 с.).

Author information

Ya Sun

Herzen State Pedagogical University of Russia

About this article

Publication history

  • Received: December 8, 2018.
  • Published: February 10, 2019.

Keywords

  • Сан Тон
  • монгольская песня
  • народная песенность
  • пентатоника
  • фольклорные прообразы
  • сюита
  • китайская музыка
  • современная гармония
  • цикл
  • техника композиции ХХ века
  • Sang Tong
  • Mongolian song
  • folk melodiousness
  • pentatonic scale
  • folklore prototypes
  • suite
  • Chinese music
  • modern harmony
  • cycle
  • composition technique of the ХХ century

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)