• Original research article
  • March 10, 2019
  • Open access

AESTHETICIZATION OF MODERN EDUCATIONAL PROCESS: CHALLENGES OF MODERNITY

Abstract

The article reflects critically on the modern educational paradigm, in the centre of which capitalist relations are hidden, changing the very purpose of education as a form of a personality’s reproduction. Modern technologies, the general crisis of the educational system, coupled with the processes of the world globalization and capitalization of relations between people, form a new type of a personality, including through filling the aesthetic beginning of human life with market ideals and images. The task is to understand the process of aestheticization in the educational sphere as a system-forming factor responsible for the final result - a personality’s formation. On the basis of the concepts of the aesthetic by W. Benjamin and G. Schulze the author shows the immanent content of the aesthetic and aestheticization at the present stage of the society development. Particular attention is paid to the figure of a lecturer in modern higher education, as well as the goals and objectives of the modern educational system.

References

  1. Беньямин В. Произведение искусства в эпоху его технической воспроизводимости. Избранные эссе / пер. с нем.; под ред. Ю. А. Здорового. М.: Медиум, 1996. 65 с.
  2. Гегель Г. В. Ф. Сочинения: в 14-ти т. М.: Книга по Требованию, 2012. Т. 13. Лекции по эстетике. Кн. 2. 363 с.
  3. Замятин Е. И. Мы. М.: Проф-Издат, 2011. 320 с.
  4. Кант И. Сочинения: в 6-ти т. М.: Мысль, 1965. Т. 4. Метафизика нравов. 478 с.
  5. Кант И. Трактаты и письма. М.: Наука, 1980. 712 с.
  6. Маркс К., Энгельс Ф. Полное собрание сочинений: в 50-ти т. Изд-е 2-е. М.: Государственное издательство политической литературы, 1960. Т. 23. Маркс К. Капитал. Критика политической экономии. 784 с.
  7. Меньчиков Г. П. Неоклассическая философия: сущность, содержание, значение // Ученые записки Казанского государственного университета. 2013. Т. 155. Кн. 1. Гуманитарные науки. С. 105-116.
  8. О высшем и послевузовском профессиональном образовании [Электронный ресурс]: Федеральный закон от 22.08.1996 № 125-ФЗ (последняя редакция). URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_11446/ (дата обращения: 30.01.2019).
  9. Шатунова Т. М. Эстетика социального (эстетическое начало в процессе идентификации современного человека): учебное пособие. Казань: Казанский ун-т, 2012. 140 с.
  10. Britt L. Fascism Anyone? // Free Inquiry Magazine. 2003. Vol. 22. № 2. Р. 20-21.
  11. Dunning Т. J. Trades’ Unions and Strikes: Their Philosophy and Intention. L., 1860. 52 p.
  12. Ritzer G. The McDonaldization of Society 5. Los Angeles: Pine Forge Press, 2008. 309 р.
  13. Schmitt C. Politische Romantik. München: Duncker & Humblot, 1925. 234 S.
  14. Schulze G. Die Erlebnisgesellschaft: Kultursoziologie der Gegenwart. 2. Aufl. Frankfurt - N. Y.: Campus, 1992. 765 S.

Author information

Regina Giyasovna Dzyubenko

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Received: January 11, 2019.
  • Published: March 10, 2019.

Keywords

  • философия
  • эстетическое
  • эстетизация
  • образование
  • рациональность
  • метафизика
  • образовательный процесс
  • philosophy
  • aesthetic
  • aestheticization
  • education
  • rationality
  • metaphysics
  • educational process

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)