• Original research article
  • April 10, 2019
  • Open access

CAI GUO-QIANG’S “GUNPOWDER PICTURES” AS DIALOGUE BETWEEN THE EAST AND THE WEST IN MODERN ART

Abstract

The article considers the conception of dialogue between eastern and western art represented in the Chinese painter Cai Guo-Qiang’s creative work. The study focuses on “gunpowder pictures” created by Cai Guo-Qiang after emigration. The author analyses the peculiarities of the painter’s creative ideology and the distinctive features of his works. Providing an art criticism analysis of Cai Guo-Qiang’s symbolic “gunpowder pictures” created at the end of the XX - the beginning of the XXI century the paper examines the conception of using traditional eastern and innovative western elements in his artistic practice. The author conducts a comparative analysis of the Chinese art critics’ views regarding the painter’s creative work and his contribution to art, to the development of intercultural dialogue between the East and the West. Cai Guo-Qiang’s creative work influence on modern global art is analysed.

References

  1. Цай Гоцян. Октябрь: каталог к выставке. М.: ABCdesign, 2017. 192 с.
  2. Munroe A. Cai Guo-Qiang: I Want to Believe // Cai Guo-Qiang: I Want to Believe. Exhibition Catalogue. N. Y.: Solomon R. Guggenheim Museum, 2008. Р. 20-41.
  3. Pollack B. As Seen Here: Views of Chinese Contemporary Art in the U.S. // Leap Magazine (Guangzhou). 2014. February. Р. 122-131.
  4. 佚名. 艺术批评家岛子访谈录 (И Мин. Интервью с художественным критиком Дао Цзы) [Электронный ресурс]. URL: http://www.shufadajia.com/?act=app&appid=17&mid=9594&p=view (дата обращения: 11.06.2018).
  5. 罗天. 蔡国强: 外国人不知道火药是中国“四大发明” (Ло Тянь. Цай Гоцян: Иностранцы не знают, что порох - одно из «четырех великих изобретений» Китая) [Электронный ресурс] // 纽约时报中文网 (Китайское издание «Нью-Йорк Таймс»). URL: http://culture.ifeng.com/a/20140826/41732223_0.shtml (дата обращения: 11.06.2018).
  6. 吕鹏. 蔡国强的展览意味着什么? (Лю Пэн. Что символизирует выставка Цай Гоцяна?) [Электронный ресурс] // 99艺术新闻网 (Новостной портал «Искусство 99»). URL: http://news.99ys.com/news/2008/0817/27_13375_1.shtml (дата обращения: 11.06.2018).
  7. 马颖, 强墨. 走进蔡国强的艺术世界 (Ма Ин, Цян Мо. Заглянув в мир Цай Гоцяна) // 西北大学学报«哲学社会科学版» (Вестник Северо-Западного университета. Издание Общества философских наук). 2010. № 4. C. 191-194.
  8. 苏典娜. 从徐冰看当代艺术的“后殖民批评” (Су Дяньна. Критика «пост-иммигрантов» сквозь призму творчества Сю Бина) // 天津美术学院学报 (Вестник Академии изящных искусств Тяньцзиня). 2014. № 3. C. 7-10.
  9. 巫鸿. 作品与展场: 巫鸿论中国当代艺术. 岭南美术出版社, 2005. 331 页 (У Хун. Произведение и выставочная площадка. У Хун о современном китайском искусстве. Издательство Линнанской академии изящных искусств, 2005. 331 c.).
  10. 傅颖. 论蔡国强艺术的当代性. 杭州: 浙江大学, 2012. 53 页 (Фу Ин. К вопросу о современном характере творчества Цай Гоцяна. Ханчжоу: Чжэцзянский университет, 2012. 53 c.).
  11. 蔡国强. 大脚印的脚印 (Цай Гоцян. Крупный отпечаток ноги) [Электронный ресурс]. URL: http://www.docin.com/p-458413137.html (дата обращения: 11.06.2018).
  12. 邱志杰. 中国牌之我见 (Цю Чжицзе. Как я вижу китайскую карту) [Электронный ресурс] // 中国当代艺术数据库 (База данных по современному китайскому искусству). URL: http://www.artlinkart.com/cn/article/overview/8d6hAxo/ genres/critique/Z (дата обращения: 11.06.2018).
  13. 张朝晖. 文化蜕变--徐冰和蔡国强艺术实践的比较研究«上» (Чжан Чжаохуэй. Культурное перерождение. Сравнительное изучение творчества Сю Бина и Цай Гоцяна. 1-я часть) // 美术馆 (Галерея). 2003. № 3. C. 51-53.
  14. 赵懿轩. 中国方式的当代艺术实践研究. 武汉: 华中师范大学, 2013. 44 页 (Чжао Исюань. Анализ современной китайской художественной мысли. Ухань: Педагогический университет Центрального Китая, 2013. 44 c.).
  15. 郑荣建. 蔡国强爆破火药草图长卷“观潮图” (Чжэн Жунцзянь. Эскиз пороховой картины Цай Гоцяна «Наблюдение за волной») [Электронный ресурс] // 中国新闻网 (Новости Китая). URL: http://www.chinanews.com/cul/2011/09-27/ 3357855.shtml (дата обращения: 11.06.2018).
  16. 邵然. 蔡国强极其在当代艺术中的价值. 北京: 首都师范大学, 2007. 27 页 (Шао Жань. Особая ценность Цай Гоцяна для современного искусства. Пекин: Столичный педагогический университет, 2007. 27 с.).
  17. 舒可文. 相信艺术还是相信艺术家. 中国人民大学出版社, 2003. 316 页 (Шу Кэвэнь. Верить искусству или верить художнику? Издательство Народного университета Китая, 2003. 316 c.).
  18. 蔡国强 - 东方文化在我的艺术 // PTS台湾公视 13.12.2015 (Цай Гоцян - восточная культура в моем искусстве // PTS - общественное телевидение Тайваня. Выпуск от 13.12.2015).

Author information

Jingyu Shan

Saint Petersburg Stieglitz State Academy of Art and Design

About this article

Publication history

  • Received: January 23, 2019.
  • Published: April 10, 2019.

Keywords

  • Цай Гоцян
  • пороховые картины
  • инсталляция
  • диалог между Востоком и Западом
  • китайские традиции
  • западные новации
  • современная монументальная живопись
  • Cai Guo-Qiang
  • gunpowder pictures
  • installation
  • dialogue between the East and the West
  • Chinese traditions
  • western innovations
  • modern monumental painting

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)