• Original research article
  • April 10, 2019
  • Open access

MAIN TRENDS IN DEVELOPMENT OF KABARDINO-BALKARIA FINE ARTS IN 1953-1964

Abstract

The article is devoted to studying the process of changing aesthetic attitudes and their practical implementation in fine arts of Kabardino-Balkaria during the Khrushchev Thaw. The authors come to the conclusion about its ambivalent character: the contradictory combination of trends typical of Stalin’s “great style” and innovative artistic practices; reasons for this state are revealed. The paper proves that in the situation of dependence on the Union centre, the ideologeme of the national content of art helped the artists of the republic to form and develop stylistic specificity.

References

  1. Анатолий Михайлович Сундуков, заслуженный художник КБАССР: каталог: живопись, графика, монументально-декоративное искусство / сост. и авт. вступ. ст. Г. Е. Наседкина. Нальчик, 1978. 32 с.
  2. Базиева Г. Д. Изобразительное искусство Кабардино-Балкарии. Традиции и современность. Нальчик: Эль-Фа, 2004. 89 с.
  3. Базиева Г. Д. Художественная культура Кабардино-Балкарии в полиэтническом пространстве России. Нальчик: Кабардино-Балкарский институт гуманитарных исследований, 2010. 296 с.
  4. Брусиловская Л. Б. Культура повседневности в эпоху «оттепели» (метаморфозы стиля) // Общественные науки и современность. 2000. № 1. С. 163-174.
  5. История адыхейского народа, составленная по преданиям кабардинцев Шора-Бекмурзин-Ногмовым / напечатана с подлинной, исправленной рукописи и дополнена предисловием, биографией, примечанием и приложением Ад. Берже. Тифлис: Типография Главного управления наместника кавказского, 1861. 176 с.
  6. Калашникова О. Муаед Аксиров: Я никому не был нужен // Горянка. 2009. № 22.
  7. Калинин И. А. СССР: социалистический по форме - национальный по содержанию [Электронный ресурс]. URL: http://magazines.russ.ru/nz/2011/4/re1.html (дата обращения: 22.11.2018).
  8. Кружкова Т. С. Строгие юноши оттепели: к вопросу о генезисе «сурового стиля» // Оттепель / отв. ред. Т. Л. Карпова. М.: Государственная Третьяковская галерея, 2017. С. 470-482.
  9. Морозов А. И. Соцреализм и реализм. М.: Галарт, 2007. 272 с.
  10. Николай Платонович Татарченко. Живопись. Графика: каталог выставки. Нальчик, 1981. 24 с.
  11. Половицкий К. В. Каталог. Живопись. Графика / сост. Н. А. Шаулова. Нальчик, 1986. 29 с.
  12. Управление центра документации новейшей истории Архивной службы КБР (УЦДНИ АС КБР). Ф. 778. Оп. 2.
  13. Флорковская А. К. Творческие содружества эпохи оттепели: у истоков независимого искусства // Оттепель / отв. ред. Т. Л. Карпова. М.: Государственная Третьяковская галерея, 2017. С. 278-290.
  14. Шлыков В. Изобразительное искусство Кабардино-Балкарии. Нальчик: Эльбрус, 1963. 62 с.

Author information

Andrei Anatol’evich Konovalov

Kabardino-Balkarian State University named after H. M. Berbekov

Farida Ruslanovna Kartlykova

Kabardino-Balkarian State University named after H. M. Berbekov

Anzhela Arikovna Zhurtova

Kabardino-Balkarian State University named after H. M. Berbekov

About this article

Publication history

  • Received: January 13, 2019.
  • Published: April 10, 2019.

Keywords

  • смена эстетической парадигмы
  • «суровый стиль»
  • лирическая тенденция в искусстве
  • портрет-новелла
  • портрет-образ
  • национальная самобытность в искусстве
  • коренизация в области культуры
  • change of aesthetic paradigm
  • “severe style”
  • lyrical tendency in art
  • portrait-novella
  • portrait-image
  • national identity in art
  • indigenization in the field of culture

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)