• Original research article
  • May 10, 2019
  • Open access

DITHYRAMB - CONCERT ROMANCE IN THE RUSSIAN CHAMBER-VOCAL CULTURE OF THE SECOND HALF OF THE XIX CENTURY: TRANSFORMATION OF VOICE PART

Abstract

In the cycle of three articles, the Russian chamber romance transformation into a new concert genre - dithyramb - is considered. The author analyses changes in some aspects of the art of singing in connection with the end of the era of the masterly style and transition into the pathetic one, as well as this process impact on the transformation of the voice part of the chamber romance. The allied features with opera arias are identified and the piano part role in early romances-dithyrambs and its similarity to opera scores of this period are studied. The prominent Russian opera singers’ role in the formation of the dithyramb’s performance criteria is determined.

References

  1. Антонина Васильевна Нежданова: материалы и исследования. М.: Искусство, 1967. 543 с.
  2. Балакирев М. А. Избранные романсы для голоса с фортепиано. М.: Музыка, 1968. 63 с.
  3. Воспоминания о Рахманинове: в 2-х т. Изд-е 5-е, доп. М.: Музыка, 1988. Т. 1. 525 с.
  4. Глинка М. И. Записки / подг. А. С. Розанов. М.: Музыка, 1988. 222 с.
  5. Гольдшмидт Г. Франц Шуберт. Жизненный путь / ред. пер., предисл. и прим. Ю. Хохлова. Изд-е 2-е, доп., русское. М.: Музыка, 1968. 453 с.
  6. История русской музыки: в 10-ти т. М.: Музыка, 1985. Т. 3. XVIII век. Ч. 2. 423 с.
  7. История русской музыки: в 10-ти т. М.: Музыка, 1986. Т. 4. 1800-1825. 413 с.
  8. История русской музыки: в 10-ти т. М.: Музыка, 1988. Т. 5. 1826-1850. 517 с.
  9. Ларош Г. А. Избранные статьи: в 5-ти вып. Л.: Музыка, 1977. Вып. 4. Симфоническая и камерно-инструментальная музыка. 319 с.
  10. Леонид Витальевич Собинов: в 2-х т. М.: Искусство, 1970. Т. 1. Письма. 791 с.
  11. Леонид Витальевич Собинов: в 2-х т. М.: Искусство, 1970. Т. 2. Статьи, речи, высказывания. Письма к Л. В. Собинову. Воспоминания о Л. В. Собинове. 550 с.
  12. Рахманинов С. Романсы. Полное собрание. М.: Гос. муз. изд-во, 1963. 330 с.
  13. Римский-Корсаков Н. А. Избранные романсы для высокого голоса в сопровождении фортепиано. М.: Музыка, 1979. 39 с.
  14. Римский-Корсаков Н. А. Пять романсов для голоса с фортепиано (высокий голос). М. - Л.: Музгиз, 1948. 19 с.
  15. Римский-Корсаков Н. А. Сон в летнюю ночь. Свитезянка. Звонче жаворонка. Для высокого голоса с фортепьяно. М.: Гос. муз. изд-во, 1958. 22 с.
  16. Рубинштейн А. Г. Литературное наследие: в 3-х т. М.: Музыка, 1984. Т. 2. Письма. 1850-1871. 219 c.
  17. Степанидина О. Д. Проблемы взаимосвязи вокальной и фортепианной партий в русском романсе: дисс. … к. искусствоведения. М., 1984. 144 с.
  18. Танеев С. Избранные романсы. Для голоса с фортепиано. Л.: Музыка, 1978. 79 с.
  19. Тимохин В. Выдающиеся итальянские певцы: очерки. М.: Гос. муз. изд-во, 1962. 175 с.
  20. Чайковский П. И. Музыкально-критические статьи. Л.: Музыка, 1986. 365 с.
  21. Чайковский П. И. Полное собрание сочинений: в 17-ти т. М.: Музгиз, 1974. Т. 14. Письма. 717 с.
  22. Чайковский П. Романсы. Полное собрание. Для голоса в сопровождении фортепиано: в 4-х т. М.: Музыка, 1966. Т. 1. 131 с.
  23. Чайковский П. Романсы. Полное собрание. Для голоса в сопровождении фортепиано: в 4-х т. М.: Музыка, 1966. Т. 2. 133 с.
  24. Чайковский П. Романсы. Полное собрание. Для голоса в сопровождении фортепиано: в 4-х т. М.: Музыка, 1967. Т. 3. 115 с.
  25. Шуберт Ф. Избранные песни: в 6-ти т. М.: Музыка, 1975. Т. 1. Песни на слова И. В. Гёте. 215 с.
  26. Шуберт Ф. Избранные песни: в 6-ти т. М.: Музыка, 1977. Т. 2. Песни на слова В. Мюллера. 180 с.
  27. Шуман Р. Собрание вокальных сочинений: в 5-ти т. М.: Музыка, 1966. Т. 3. Песни для голоса с фортепиано. 166 с.

Author information

Ol'ga Dmitrievna Stepanidina

Saratov State Conservatoire

About this article

Publication history

  • Received: February 6, 2019.
  • Published: May 10, 2019.

Keywords

  • трансформация жанра романса
  • вокальная партия
  • концертный романс
  • дифирамб
  • сходство с оперными ариями
  • роль оперных певцов
  • romance genre transformation
  • voice part
  • concert romance
  • dithyramb
  • similarity with opera arias
  • opera singers’ role

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)