• Original research article
  • June 10, 2019
  • Open access

PARADOXICALITY OF SCIENTIFIC KNOWLEDGE AS A RESULT OF SUBJECTIVITY OF INDIVIDUAL PERCEPTION

Abstract

The article considers the examples of scientific knowledge paradoxicality, which manifests itself in the following ways: perception of science in general, development of scientific knowledge and inconsistency of scientific methods. The authors’ attention is focused on analysing the paradoxicality of certain scientific conceptions and psychological and pedagogical processes. The paper identifies the role of subjectivity in scientific knowledge formation, analyses the influence of individual peculiarities on the process of scientific search and examines the means to reduce subjectivity influence on the development of new spheres of scientific knowledge.

References

  1. Афоризмы и цитаты о науке [Электронный ресурс]. URL: http://вузовская-наука-белгородчины.рф/aforism/ (дата обращения: 05.04.2019).
  2. Доронина М. В., Табуркин В. И. Природа: системно-философское осмысление: монография. Тюмень: Изд-во ГАУ Северного Зауралья, 2017. 123 с.
  3. Коджаспирова Г. М. Педагогика в схемах и таблицах: учебное пособие. М.: Проспект, 2016. 248 с.
  4. Коджаспирова Г. М., Коджаспиров А. Ю. Педагогический словарь: для студентов высших и средних пед. учеб. заведений. М.: Академия, 2005. 176 с.
  5. Кувалдин В. А. Анализ влияния физического и психического компонентов здоровья на качество жизни и образовательной деятельности студентов Тюменской государственной сельскохозяйственной академии и неучащейся молодежи // Теория и практика физической культуры. 2010. № 10. С. 19-23.
  6. Семенкова С. Н. Влияние морально-нравственных качеств на профессиональное становление человека // Агропродовольственная политика России. 2015. № 3. С. 73-75.
  7. Семенкова С. Н. Социальная работа. Вчера, сегодня, завтра (на примере Тюменской области) [Электронный ресурс]: учебное пособие. URL: http://www.iprbookshop.ru/52024.html (дата обращения: 05.04.2019).
  8. Табуркин В. И., Доронина М. В. Основы философии: вопросы теории и методологии: учебное пособие. Тюмень: Изд-во Тюменской гос. сельскохозяйственной академии, 2008. 406 с.
  9. Табуркин В. И., Доронина М. В. Основы философской науки: вопросы истории и теории: учебное пособие. Тюмень: Изд-во ГАУ Северного Зауралья, 2013. 348 с.
  10. Bannykh S. G., Doronina M. V., Novoselova M. A., Semenkova S. N., Taburkin V. I., Turov R. S. System Grounds of Social Management Theory // The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences. 2017. Vol. XXXV. № 138. Р. 1173-1179.
  11. https://dic.academic.ru/dic.nsf/ruwiki/1085837 (дата обращения: 11.04.2019).
  12. https://www.litmir.me/br/?b=139670&p=1 (дата обращения: 25.03.2019).
  13. Semenkova S. N., Doronina M. V., Taburkin V. I. Social and Psychological Aspects of Environmental Consciousness // Journal of Environmental Management and Tourism. 2018. Vol. 9. № 3 (27). Р. 576-580.

Author information

Svetlana Nikolaevna Semenkova

Northern Trans-Ural State Agricultural University

Evgenii Maksimovich Gagarin

Northern Trans-Ural State Agricultural University

About this article

Publication history

  • Received: March 28, 2019.
  • Published: June 10, 2019.

Keywords

  • парадоксальность научного знания
  • субъективность восприятия индивидов
  • теоретический уровень науки
  • эмпирическое знание
  • научные термины
  • научные понятия
  • субъективизм познания
  • конструктивизм
  • деструктивизм
  • унифицированный подход
  • paradoxicality of scientific knowledge
  • subjectivity of individual perception
  • theoretical level of science
  • empirical knowledge
  • scientific terms
  • scientific conceptions
  • subjectivity of cognition
  • constructivism
  • destructivism
  • unified approach

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)