• Original research article
  • June 10, 2019
  • Open access

INTERACTION OF SCIENTIFIC AND ARTISTIC, VERBAL AND NONVERBAL IN COGNITION

Abstract

The problem of nonverbal thinking is most fully revealed in the phenomenon of art. The author assesses the worldview created by the language of art as an alternative method of cognition, which differs from the scientific one by the ability to penetrate the most intimate layers of consciousness and being. Philosophy, the humanities and various forms of art have always been at the forefront of rethinking the world, reassessing values, forming new consciousness and new thinking. Special attention is paid to music, musical thinking, which the author considers to be the basis of the modern type of rationality. It has initiated various innovations and changes not only in art, but also in scientific cognition.

References

  1. Алкон Е. М. Музыкальное мышление Востока и Запада - континуальное и дискретное: исследование. Владивосток: Изд-во Дальневосточного института, 1999. 126 с.
  2. Басин Е. Я. Семантическая философия искусства. Изд-е 4-е, доп. М.: Гуманитарий, 2012. 348 с.
  3. Искусство как язык - языки искусства. Государственная академия художественных наук и эстетическая теория 1920-х годов: в 2-х т. / под ред. Н. С. Плотникова и Н. П. Подземской при участии Ю. Н. Якименко. М.: Новое литературное обозрение, 2017. Т. 1. Исследования. 456 с.
  4. Искусство как язык - языки искусства. Государственная академия художественных наук и эстетическая теория 1920-х годов: в 2-х т. / под ред. Н. С. Плотникова и Н. П. Подземской при участии Ю. Н. Якименко. М.: Новое литературное обозрение, 2017. Т. 2. Публикации. 928 с.
  5. Кульбижеков В. Н. Виды творческого мышления, их общность, пути взаимодействия // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2015. № 12 (62). Ч. 4. С. 92-94.
  6. Кульбижеков В. Н. Мысленный эксперимент в музыке Нового времени как отражение мироощущения людей эпохи // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2014. № 8 (46). Ч. 1. С. 84-87.
  7. Кульбижеков В. Н. Рациональные основания музыкального творчества: механизмы мысленного эксперимента в классической западноевропейской музыке Нового времени. Изд-е стереотип. М.: ЛИБРОКОМ, 2016. 200 с.
  8. Кульбижеков В. Н. Современная гносеология и проблемы искусства // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2017. № 3 (77). Ч. 2. С. 102-104.
  9. Очерки эстетики и теории искусства / отв. ред. А. С. Мигунов, Н. А. Хренов; Государственный институт искусствознания. М.: Канон +; РООИ «Реабилитация», 2013. 448 с.
  10. Соссюр Ф. де. Курс общей лингвистики / ред. Ш. Балли, А. Сеше; пер. с фр. А. Сухотина. Екатеринбург: Изд-во Уральского университета, 1999. 432 с.
  11. Чертанов М. Эйнштейн. М.: Молодая гвардия, 2015. 397 с.
  12. Эко У. Поиски совершенного языка в европейской культуре. СПб.: Alexandria, 2018. 422 с.

Author information

Viktor Nikolaevich Kul’bizhekov

Siberian Federal University; Reshetnev Siberian State Aerospace University

About this article

Publication history

  • Received: July 19, 2018.
  • Published: June 10, 2019.

Keywords

  • вербальное и невербальное мышление
  • языковая картина мира
  • научное и художественное познание
  • виды и язык искусства
  • verbal and nonverbal thinking
  • linguistic worldview
  • scientific and artistic knowledge
  • forms and language of art

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)