• Original research article
  • June 10, 2019
  • Open access

SPECIFICITY OF BEHAVIOUR MORAL CONTENT IN THE TOTAL VOLUME OF BUSINESS COMMUNICATION

Abstract

The article is devoted to the philosophical and ethical understanding of the specificity of human behaviour moral content in the course of business communication in the modern society. Special attention is paid to moral issues, and from this point of view the topic of the research is revealed, the basis of which is the study of the essence of a person’s moral content in its behavioural embodiment, as well as the specificity of a person’s formation as a subject of moral self-determination. The characteristic features of moral behaviour are singled out and described, and the criteria for a person’s moral value in business communication are substantiated.

References

  1. Анцыферова Л. И. Связь морального сознания с нравственным поведением человека (по материалам исследований Лоуренса Колберга и его школы) // Психологический журнал. 1999. Т. 20. № 3. С. 5-17.
  2. Зотов Н. Д. Личность как субъект нравственной активности: природа и становление. Томск: Изд-во Томского ун-та, 1984. 247 с.
  3. Игнатюк Ю. Л. Роль блага в системе культуры: монография. Тюмень: Тюменская государственная академия мировой экономики, управления и права, 2011. 92 c.
  4. Кант И. Основы метафизики нравственности. М.: Мысль, 1999. 1472 с.
  5. Купрейченко А. Б., Молодых Е. Н. Оценки организационной культуры у сотрудников с различным отношением к соблюдению нравственных норм делового поведения // Организационная психология. 2011. Т. 1. № 1. С. 24-38.
  6. Павлова Л. Г., Кашаева Е. Ю. Нравственные установки и этические нормы как факторы эффективности делового общения // Государственное и муниципальное управление. Ученые записки. 2014. № 2. С. 182-192.
  7. Секст Эмпирик. Сочинения: в 2-х т. М.: Мысль, 1975. Т. 2. 421 с.
  8. Трофимова Н. Б., Жукова А. М. Позиция личности как основополагающий критерий нравственного поведения студентов // Известия Воронежского государственного педагогического университета. 2016. № 1 (270). С. 58-61.
  9. Утембаева М. М. Культурные и нравственные ценности: аспекты деловой межкультурной коммуникации // Вестник Сочинского института моды, бизнеса и права. 2017. № 1. С. 199-204.
  10. Payne S. L. Challenges for research ethics and moral knowledge construction in the applied social sciences // Journal of Business Ethics. 2000. Vol. 26. № 4. P. 307-318.

Author information

Yuliya Leonidovna Ignatyuk

Tyumen State University

Kirill Stanislavovich Chumlyakov

Industrial University of Tyumen

About this article

Publication history

  • Received: March 21, 2019.
  • Published: June 10, 2019.

Keywords

  • деловое общение
  • нравственность
  • мораль
  • моральное сознание личности
  • нравственное содержание поведения
  • благо
  • критерий
  • личность
  • business communication
  • morality
  • personality’s moral consciousness
  • moral content of behaviour
  • good
  • criterion
  • personality

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)