• Original research article
  • June 10, 2019
  • Open access

THEORETICAL AND APPLIED ASPECTS OF MASTERING THE DISCIPLINES OF THE HUMANITIES AND SOCIAL SCIENCES WHILE FORMING A POLICE OFFICER’S PERSONALITY: SOCIAL AND PHILOSOPHICAL ASPECT

Abstract

The authors emphasize the importance of the disciplines of the humanities and social sciences while forming a police officer’s personality under the conditions of the educational paradigm transformation. The findings indicate that mastering this set of disciplines should combine theoretical and applied aspects. The latter are fully realized when using integrated educational technologies, which allows considering meaningful heterogeneity of disciplines, their methodological multivariance and satisfies the purpose of forming a thoroughly educated, socially adaptive and professionally mobile personality of a future specialist.

References

  1. Буткова Т. А. Внедрение интерактивных технологий в образовательный процесс вузов Министерства внутренних дел Российской Федерации как условие формирования профессиональных компетенций юристов // Философия права. 2015. № 2 (69). С. 56-60.
  2. Гусева И. И. Естественнонаучные и социально-гуманитарные ракурсы научной рациональности: тенденции сближения // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2016. № 6 (68). Ч. 1. С. 74-78.
  3. Захарчук Т. В. Формирование научных школ в науках социально-гуманитарного цикла // Приволжский научный вестник. 2012. № 2 (6). С. 124-129.
  4. Кубасов О. П., Молоствов А. Н., Рыбалкин Д. А., Халиллулин Ф. Ф., Пугачева Н. Б. Особенности построения образовательного пространства в юридическом институте МВД России [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2017. № 4. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=26592 (дата обращения: 30.03.2019).
  5. Лубский А. В. Когнитивная ситуация в социально-гуманитарном познании [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka. ru/article/v/kognitivnaya-situatsiya-v-sotsialno-gumanitarnom-poznanii (дата обращения: 29.03.2019).
  6. Об образовании в Российской Федерации [Электронный ресурс]: Федеральный закон № 273-ФЗ от 29 декабря 2012 года с изменениями 2019 года. URL: http://zakon-ob-obrazovanii.ru/ (дата обращения: 31.03.2019).
  7. Платонова Э. Н., Садовая И. И. Особенности преподавания дисциплин социально-гуманитарного цикла в системе высшей школы на современном этапе // Проблемы обеспечения безопасности при ликвидации последствий чрезвычайных ситуаций. 2013. Т. 1. № 1 (2). С. 146-149.
  8. Соболев Ю. Н., Александров А. А. Инновационные технологии в преподавании социально-гуманитарных дисциплин // Вестник Санкт-Петербургского университета Государственной противопожарной службы МЧС России. 2010. № 2. С. 82-86.
  9. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по специальности 40.05.02 Правоохранительная деятельность (уровень специалитета) [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/news/7/2111 (дата обращения: 31.03.2019).
  10. Цвык В. А. Роль социально-гуманитарных наук в формировании профессионала // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Социология». 2007. № 1 (11). С. 34-44.

Author information

Anna Sergeevna Petrakova

Krasnodar University of the Ministry of the Interior of the Russian Federation (Branch) in Novorossiysk

Armini Avetikovna Astakhova

Krasnodar University of the Ministry of the Interior of the Russian Federation (Branch) in Novorossiysk

Nadezhda Anatol'evna Artemenko

Krasnodar University of the Ministry of the Interior of the Russian Federation (Branch) in Novorossiysk

About this article

Publication history

  • Received: March 31, 2019.
  • Published: June 10, 2019.

Keywords

  • знаниевая парадигма
  • компетентностная парадигма
  • практикоориентированные технологии
  • интерактивные методы обучения
  • социально-гуманитарные дисциплины
  • knowledge paradigm
  • competence paradigm
  • practice-oriented technologies
  • interactive teaching methods
  • disciplines of the humanities and social sciences

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)