• Original research article
  • September 10, 2019
  • Open access

L. A. SOLOMNIKOVA - ENAMELLER AND TEACHER

Abstract

The article considers the interrelation of the creative work and pedagogical activity of the enamel painter L. A. Solomnikova. The paper identifies L. A. Solomnikova’s contribution into the development of Saint Petersburg school of easel enamel painting at the end of the XX - the beginning of the XXI century, which occupies a leading position in the world art. The following key stages of the painter’s biography are identified: the period of training (the 1990s); the work to restore the Holy Doors of the Church of the Resurrection in Saint Petersburg (1997-2012); the director of the Enamel Art Studio (from 2012).

References

  1. Александрова Я. А. Формирование центра художественной эмали в СПГХПА им А. Л. Штиглица: истоки, этапы развития // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2017. № 3 (77). Ч. 1. С. 16-19.
  2. Александрова Я. А. Этапы развития Ленинградской - Санкт- Петербургской школы станковой эмали // Культура и современность: метаморфозы трансформации и развития: монография / под общ. ред. Б. Н. Герасимова. Н. Новгород: НИЦ «Открытое знание», 2019. С. 26-44.
  3. Бакушинский А. В. Художественное творчество и воспитание / сост. Н. Н. Фомина. М.: Карапуз, 2009. 420 с.
  4. Габриэль Г. Н. Петербургская эмаль: история и современность // Вестник Санкт-Петербургского государственного института культуры. 2010. № 1. С. 58-64.
  5. Гилодо А. А. Русская эмаль = Russian enamel: вторая половина 19 - 20 век: альбом. М.: Береста, 1996. 196 с.
  6. Горбунова Т. В. Горячая станковая эмаль: эпоха перемен // Современное эмальерное искусство / сост. Н. Новоселова. СПб.: Мир Металла, 2009. С. 6-9.
  7. Грачева С. М. Ренессансные мотивы в изобразительном искусстве современных петербургских художников-академистов // Актуальные проблемы теории и истории искусства: сб. науч. статей / под ред. А. В. Захаровой, С. В. Мальцевой, Е. Ю. Станюкович-Денисовой. СПб.: НП-Принт, 2016. Вып. 6. С. 706-714.
  8. Зеркало мира: III международная биеннале искусства эмали (16 мая - 10 июня 2017 г.): каталог / Санкт-Петербургская государственная художественно-промышленная академия им А. Л. Штиглица; сост. С. П. Пономаренко, С. Н. Крылов; науч. ред. А. О. Котломанов. СПб.: СПГХПА им. А. Л. Штиглица, 2017. 184 с.
  9. Образы белых ночей: международная биеннале искусства эмали (10 июня - 15 июля 2010 г.): каталог / арт-проект «Современная горячая эмаль»; сост. О. О. Лысенкова, В. А. Щербинин. СПб., 2010. 132 с.
  10. Стахеев И. Волшебные краски стекла и огня // Юный художник. 2018. № 2. С. 17-19.
  11. Эмаль. Петербургские встречи: выставка (27 мая - 12 сентября 2009 г.): каталог / арт-проект «Современная горячая эмаль»; сост. О. О. Лысенкова, В. А. Щербинин. СПб., 2009. 92 с.

Author information

Yana Aleksandrovna Aleksandrova

Saint Petersburg Stieglitz State Academy of Art and Design

About this article

Publication history

  • Received: June 3, 2019.
  • Published: September 10, 2019.

Keywords

  • Л. А. Соломникова
  • Лимож
  • художественная эмаль
  • эмаль
  • станковая эмаль
  • Царские врата
  • Спас на Крови
  • современная эмаль
  • студия живописной эмали
  • петербургская школа
  • L. A. Solomnikova
  • Limoges
  • art enamel
  • enamel
  • easel enamel
  • Holy Doors
  • Church of the Savior on Spilled Blood
  • modern enamel
  • enamel art studio
  • Saint Petersburg school

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)