• Original research article
  • October 21, 2019
  • Open access

ΦΙΛΑΥΤΊΑ FROM PLATO TO PATRICIUS: IDENTITY VS OTHERNESS

Abstract

The article provides a heterological analysis of philautia, “self-love”, in the context of the ancient, medieval and Renaissance philosophy of love. The paper identifies the status of self-love in most influential conceptions of love of the mentioned periods, emphasizes the fact that this status is determined by the approach to the ontological problem of identity and otherness. The authors conclude that recognizing self-love as a basic and constitutive form of love (Eros) is typical of monistic and monistic-oriented ontologies (Platonism, Neo-Platonism, Aristotelianism, et al.). The relation of monism and self-love is explicitly represented in the works of Renaissance Neo-Platonic Franciscus Patricius. He claims that “the Other” can be loved only as an image of oneself (alter ego), which presupposes the reduction of his otherness in relation to identity. A different situation is observed in Christianity, where amorous relations between “the Others” constitute the ontology of the God itself. Here love (agape) exclusively means an attitude towards “the Other” as “the Other”, i.e. a unique personality.

References

  1. Августин Блж. Творения: в 4-х т. СПб. - К.: Алетейя; УЦИММ-Пресс, 2000. Т. 4. 589 с.
  2. Аврелий М. Размышления. Л.: Наука, 1985. 248 с.
  3. Аристотель. Сочинения: в 4-х т. М.: Мысль, 1983. Т. 4. 830 с.
  4. Гильдебранд Д. фон. Метафизика любви. СПб.: Алетейя, 1999. 628 с.
  5. Горфункель А. Х. Философия эпохи Возрождения. М.: Высшая школа, 1980. 368 с.
  6. Йегер В. Пайдейя. Воспитание античного грека: в 2-х т. М.: «Греко-латинский кабинет» Ю. А. Шичалина, 2001. Т. 1. 608 с.
  7. Максим Исповедник. Творения: в 2-х кн. М.: Мартис, 1993. Кн. I. Богословские и аскетические трактаты. 353 с.
  8. Милано А. Женщина и любовь в Библии. Эрос, агапа, личность. СПб.: Алетейя, 2011. 344 с.
  9. О любви и красотах женщин: трактаты о любви эпохи Возрождения / сост. и авт. вступ. ст. В. П. Шестаков. М.: Республика, 1992. 368 с.
  10. Платон. Собрание сочинений: в 4-х т. М.: Мысль, 1994. Т. 4. 830 с.
  11. Плотин. Эннеады: в 7-ми т. СПб.: Издательство Олега Абышко; Университетская книга - СПб, 2005. Т. 7. Шестая эннеада. Трактаты VI-IX. 416 с.
  12. Сенека Л. А. Нравственные письма к Луцилию. М.: Наука, 1977. 385 с.
  13. Скворцов К. Августин Иппонийский как психолог // Августин: pro et contra / сост. Р. В. Светлов, В. Л. Селиверстов. СПб.: Издательство РХГА, 2002. С. 20-89.
  14. Фома Аквинский. Сумма теологии. К.: Ника-Центр, 2006. Часть II-I. Вопросы 1-48. 560 с.
  15. Фома Аквинский. Сумма теологии. К.: Ника-Центр, 2011. Часть II-II. Вопросы 1-46. 576 с.
  16. Фрагменты ранних стоиков: в 2-х т. / Ин-т философии РАН. М.: «Греко-латинский кабинет» Ю. А. Шичалина, 1998. Т. 1. Зенон и его ученики. 272 с.
  17. Фрейд З. Основной инстинкт. М.: Олимп; АСТ-ЛТД, 1997. 656 с.
  18. Эстетика Ренессанса: антология: в 2-х т. М.: Искусство, 1981. Т. 1. 495 с.
  19. Gallagher D. M. Thomas Aquinas on Self-Love as the Basis for Love of Others // ACTA PHILOSOPHICA. 1999. Vol. 8. Fasc. 1. P. 23-44.
  20. Nygren A. Agape and Eros. Philadelphia: The Westminster Press, 1953. 764 p.
  21. Sullivan E. Natural Self-Transcending Love According to Thomas Aquinas // Nova et Vetera. English Edition. 2014. Vol. 12. № 3. P. 913-946.

Author information

Semen Aleksandrovich Zharinov

Industrial University of Tyumen

Irina Anatol'evna Bulgakova

Industrial University of Tyumen

About this article

Publication history

  • Received: July 30, 2019.
  • Published: October 21, 2019.

Keywords

  • любовь
  • себялюбие
  • эрос
  • агапэ
  • каритас
  • философия любви
  • тождество
  • различие
  • инаковость
  • Другой
  • гетерология
  • love
  • self-love
  • Eros
  • agape
  • caritas
  • philosophy of love
  • identity
  • difference
  • otherness
  • “the Other”
  • heterology

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)