• Original research article
  • November 22, 2019
  • Open access

SPECIFICITY OF INTERPRETING ANCIENT STORIES IN MEDIEVAL EXEMPLA

Abstract

The article examines the specificity of interpreting ancient stories in the West European medieval exempla - compilers of exempla collections for preachers. The author concludes that ancient stories were not so much re-interpreted but rather used as vivid morality tales along with other stories, such as everyday anecdotes, to secure the efficiency of a sermon. Special attention is paid to the problem of the genesis of the symbolic world perception in the Middle Ages.

References

  1. Августин Аврелий. Христианская наука, или Основания священной герменевтики и церковного красноречия: сборник трудов и проповедей. СПб.: Библиополис, 2006. 508 с.
  2. Гуревич А. Я. Культура и общество средневековой Европы глазами современников. М.: Искусство, 1989. 368 с.
  3. Корнут Луций Анней. Греческое богословие / пер. и предисл. М. М. Позднева. СПб.: Формика, 1999. 68 с.
  4. Мула С. Средневековые цистерцианские exempla: между филологией и историей // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. 2013. № 3 (33). С. 113-132.
  5. Ориген. О началах / пер., прим. и введ. Н. Петрова. Новосибирск: Лазарев В. В. и О, 1993. 383 с.
  6. Пастуро М. Символическая история европейского Средневековья / пер. с фр. Е. Решетниковой. СПб.: Александрия, 2012. 448 с.
  7. Поло де Болье М.-А. Визуальные образы средневековой проповеди // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. 2014. № 3 (38). С. 151-160.
  8. Поло де Болье М.-А. Сборники exempla на народных языках: новая публика? Новые функции? // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. 2013. № 3 (33). С. 75-97.
  9. Смирнова В. В. Монастырские сборники exempla XII-XIII вв.: введение в проблематику (Второе заседание научного медиевистического семинара при кафедре романской филологии, 12 декабря 2012 г.) // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. 2013. № 1 (31). С. 151-154.
  10. Смирнова В. В. Цистерцианские exempla на закате Средневековья: от истории к риторике // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. 2013. № 3 (33). С. 98-112.
  11. Топорова А. В. «Зерцало истинного покаяния» Якопо Пассаванти: границы жанра средневековой проповеди // Известия Российской академии наук. Серия литературы и языка. 2011. Т. 70. № 3. С. 38-41.
  12. Хейзинга Й. Осень Средневековья / сост., предисл. и пер. с нидерл. Д. В. Сильвестрова; коммент., указатели Д. Э. Харитоновича. СПб.: Изд-во Ивана Лимбаха, 2011. 768 с.
  13. Bromyard J. Summa Praedicantium. Pars Secunda [Электронный ресурс]. Venice, 1586. URL: https://archive.org/details/ JohnBromyardSummaPraedicantiumParsSecunda1586/page/n561 (дата обращения: 27.08.2019).
  14. Gesta Romanorum / translation Ch. Swan. L.: George Bell & Sons, 1905. 472 р.

Author information

Konstantin Borisovich Kislin

Saint Petersburg University

About this article

Publication history

  • Received: August 28, 2019.
  • Published: November 22, 2019.

Keywords

  • exempla
  • средневековая картина мира
  • христианская проповедь в Средние века
  • рецепция античной мифологии
  • монашеские ордена
  • medieval worldview
  • medieval Christian sermon
  • reception of ancient mythology
  • monastic orders

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)