• Original research article
  • November 22, 2019
  • Open access

A. P. MOTYLEV’S CREATIVE WORK: IMAGE AND FORM

Abstract

The author traces the evolution of the creative work of A. P. Motylev, one of the vivid, outstanding representatives of Saint Petersburg school of easel enamel painting, in the period from 1988 to 2018. The following periods of his creative activity are identified: the period of training and formation as an enamel painter and a graphic artist (1988-1998), the period of establishing an individual artistic style (1998-2010), the bloom of creative activity (from 2010 till the present time). The paper aims to identify the technical, technological and stylistic peculiarities of his artistic language, as well as the factors influencing the enamel painter’s individual style.

References

  1. Александрова Я. А. Творчество А. И. Багаутдинова: истоки и новаторство // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2017. № 1 (75). С. 16-20.
  2. Александрова Я. А. Формирование центра художественной эмали в СПГХПА им А. Л. Штиглица: истоки, этапы развития // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2017. № 3 (77). Ч. 1. С. 16-19.
  3. Вдовкин Н. М. Горячая эмаль и ее применение в творчестве художников // Дизайн-ревю. 2008. № 1-2. С. 61-66.
  4. Габриэль Г. Н. Петербургская эмаль: история и современность // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета культуры и искусств. 2010. № 1. С. 58-64.
  5. Гилодо А. А. Русская эмаль = Russian enamel: вторая половина XIX - XX век: альбом. М.: Береста, 1996. 196 с.
  6. Ершов Г. Ю. Петербургская абстракция: портретные очерки // Вестник Санкт-Петербургского государственного института культуры и искусств. 2011. № 1. С. 165-170.
  7. Зеркало мира: III Международная биеннале искусства эмали (16 мая - 10 июня 2017 г.): каталог / Санкт-Петербургская государственная художественно-промышленная академия им А. Л. Штиглица; сост. С. П. Пономаренко, С. Н. Крылов; науч. ред. А. О. Котломанов. СПб.: СПГХПА им. А. Л. Штиглица, 2017. 184 с.
  8. Карих А. А. Немного истории // Эмалис = Emalis: Дом творчества: каталог выставки и симпозиума художников. Ярославль, 2000. С. 7-8.
  9. Огарков А. Н., Субботина О. С. Что отражается в зеркале мира? Обзор выставки горячей эмали // Месмахеровские чтения - 2018: материалы Международной научно-практической конференции (21-22 марта 2018 г.): сб. науч. ст. / Санкт-Петербургская государственная художественно-промышленная академия имени А. Л. Штиглица; науч. ред. А. О. Котломанов. СПб.: СПГХПА им. А. Л. Штиглица, 2018. С. 267-274.
  10. Сталинская Е. П. Санкт-Петербургский мастер эмальерного искусства О. О. Лысенкова // Университетский научный журнал. Серия «Филологические и исторические науки, археология и искусствоведение». 2019. № 46. С. 81-89.
  11. Эмаль. Петербургские встречи: выставка (27 мая - 12 сентября 2009 г.): каталог / арт-проект «Современная горячая эмаль»; сост. О. О. Лысенкова, В. А. Щербинин. СПб., 2009. 92 с.
  12. Zománcművészeti almanac 1975-2003. Kecskemet, 2003. 323 р.

Author information

Yana Aleksandrovna Aleksandrova

Saint Petersburg Stieglitz State Academy of Art and Design

About this article

Publication history

  • Received: June 13, 2019.
  • Published: November 22, 2019.

Keywords

  • А. Р. Мотылёв
  • эмаль
  • станковая эмаль
  • современная эмаль
  • эмальерный симпозиум
  • петербургская школа
  • A. P. Motylev
  • enamel
  • easel enamel
  • modern enamel
  • enamel symposium
  • Saint Petersburg school

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)