• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

J. S. BACH’S “ST JOHN PASSION”: ANALYSIS OF MUSICAL COMPOSITION IN THE CONTEXT OF SYNTHESIS OF ARTS

Abstract

The article is devoted to the problem of interaction of music and other forms of art in the epoch of baroque. J. S. Bach’s musical composition is analysed comprehensively: the semantic analysis aims to identify universal techniques of artistic expressiveness and the synesthetic analysis helps to reveal the deeper, non-verbalizable meaning of the musical text. The author concludes that using the comprehensive analysis methods while studying baroque music allows achieving deeper understanding of musical language and revealing the image of a musical composition of the remote epoch.

References

  1. Друскин М. С. Иоганн Себастьян Бах. М.: Музыка, 1982. 383 с.
  2. Друскин М. С. Пассионы И. С. Баха. М.: Музыка, 1972. 87 с.
  3. Зейфас Н. М. Музыковедческое приношение // Музыкальная академия. 2000. № 4. С. 175-196.
  4. История эстетики. Памятники мировой эстетической мысли: в 5-ти т. М.: Искусство, 1964. Т. 2. Эстетические учения XVII-XVIII веков. 835 с.
  5. Камышникова С. В. Невербально-синестетический аспект музыкального восприятия (на материале инструментальной музыки барокко): автореф. дисс. … к. искусствоведения. Новосибирск, 2007. 22 с.
  6. Коляденко Н. П. Синестетичность музыкально-художественного сознания (на материале искусства XX века). Новосибирск: Новосибирская государственная консерватория (академия) им. М. И. Глинки, 2005. 392 с.
  7. Кудряшов А. Ю. Теория музыкального содержания. Художественные идеи европейской музыки XVII-XX вв.: учебное пособие для музыкальных вузов и вузов искусств. СПб.: Лань, 2006. 432 с.
  8. Лейбниц Г. В. Сочинения: в 4-х т. / пер. с франц.; ред. Б. Э. Быховский, Г. Г. Майоров, И. С. Нарский. М.: Мысль, 1989. Т. 4 / ред. тома, авт. вступ. ст. и примеч. В. В. Соколова. 556 с.
  9. Лобанова М. Западноевропейское музыкальное барокко: проблемы эстетики и поэтики. М.: Музыка, 1994. 320 с.
  10. Швейцер А. Иоганн Себастьян Бах / пер. с нем. Я. С. Друскина; под ред. и с послесл. М. Друскина. М.: Музыка, 1965. 723 с.

Author information

Irina Vyacheslavovna Kirienko

Far Eastern State Institute of Arts

About this article

Publication history

  • Received: October 29, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • взаимодействие искусств
  • семантический анализ
  • синестетический анализ
  • внемузыкальные компоненты
  • барокко
  • synthesis of arts
  • semantic analysis
  • synesthetic analysis
  • non-musical components
  • baroque

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)