• Original research article
  • January 31, 2020
  • Open access

Archetypes Projections in the Texture of N. Medtner’s Piano Compositions

Abstract

The paper aims to identify mechanisms to form timbre character of piano texture in N. Medtner’s compositions, which are for the first time analysed in the aspect of figurative and archetypical integrity. To achieve this research objective, the author identifies internal form-generative intentions in C. Jung’s archetype theory, reveals the basic timber texture types largely determined by existential structures of the performer’s existence. For the first time in musicology, the synesthetic analysis method is applied to reveal deeper auditory-motor associations in the performer’s musical consciousness.

References

  1. Апрелева В. А. Музыка как фундаментальное выражение культуры и предвосхищение особенностей ее развития: автореф. дисс. … д. филос. н. М., 1999. 51 с.
  2. Будников В. В. Актуализация тембральных свойств фортепианной фактуры в исполнительском процессе: синестетический аспект // Манускрипт. 2019. Т. 12. Вып. 7. С. 145-151.
  3. Будников В. В. Тембральные свойства фортепианной фактуры в сказке ор. 20 № 2 Н. Метнера: синестетический аспект // Вопросы музыкальной синестетики: история, теория, практика. Новосибирск: Новосиб. гос. консерватория, 2016. С. 72-83.
  4. Галеев Б. М. Человек, искусство, техника (проблема синестезии в искусстве). Казань: Изд-во Казанского ун-та, 1987. 264 с.
  5. Коляденко Н. П. Синестетичность музыкально-художественного сознания (на материале искусства ХХ века). Новосибирск: Новосиб. гос. консерватория им. М. И. Глинки, 2005. 392 с.
  6. Мартинсен К. А. Индивидуальная фортепианная техника на основе звукотворческой воли. М.: Музыка, 1966. 220 с.
  7. Метнер Н. К. Муза и мода (защита основ музыкального искусства). Париж: YMCA-PRESS, 1935. 158 с.
  8. Мизюркина О. В. Синестетичность в творчестве И. Стравинского: ранний период: автореф. дисс. … к. искусствоведения. Новосибирск, 2018. 28 с.
  9. Тютчев Ф. И. Стихотворения. Хабаровск: Кн. изд-во, 1982. 256 с.
  10. Юнг К. Г. Архетипы и коллективное бессознательное. М.: АСТ, 2019. 496 с.
  11. Юнг К. Г. Символы трансформации / пер. с англ. М.: ACT, 2008. 731 с.
  12. Юнг К. Г. Собрание сочинений. Дух Меркурий / пер. с нем. М.: Канон, 1996. 384 с.
  13. Юнг К. Г. Собрание сочинений: в 19-ти т. / пер. с нем. М.: Ренессанс, 1992. Т. 15. Феномен духа в искусстве и науке. 320 с.

Author information

Vladimir Viktorovich Budnikov

Khabarovsk State Institute of Culture

About this article

Publication history

  • Received: December 11, 2019.
  • Published: January 31, 2020.

Keywords

  • фортепианная фактура
  • темброфактура
  • образность произведений Н. Метнера
  • архетипическая интерпретация
  • исполнительский текст
  • синестетический метод анализа
  • piano texture
  • timber texture
  • figurativeness of N. Medtner’s compositions
  • archetypical interpretation
  • performer’s text
  • synesthetic analysis method

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)