• Original research article
  • March 6, 2020
  • Open access

Dynamization of Da Capo Principle by the Example of J. S. Bach’s Clavier Fugues

Abstract

The article for the first time considers J. S. Bach’s innovative approach to interpreting a form-generating potential of the da capo principle, which is widely represented in his clavier fugues. Dynamization of this principle at the tonal level is associated with the high degree of freedom and individualization when developing the fugue final theme in the basic and dominant tonalities. From the historical viewpoint, this experiment became an important landmark in the process of the three-part form formation and anticipated reprise dynamization in homophonic compositions of Vienna’s classical composers.

References

  1. Григорьев С., Мюллер Т. Учебник полифонии. М.: Музгиз, 1969. 325 с.
  2. Золотарев В. Фуга. М.: Музыка, 1965. 413 с.
  3. Мазель Л. Строение музыкальных произведений. М.: Музыка, 1979. 519 с.
  4. Милка А. П. К вопросу о генезисе фуги // Теория фуги: сборник научных трудов Ленинградской консерватории / сост. А. П. Милка. Л.: Ленинградская государственная консерватория им. Н. А. Римского-Корсакова, 1986. С. 35-57.
  5. Михайленко А. Фуга как категория музыкознания // Теория фуги: сборник научных трудов Ленинградской консерватории / сост. А. П. Милка. Л.: Ленинградская государственная консерватория им. Н. А. Римского-Корсакова, 1986. С. 10-34.
  6. Музыкальный энциклопедический словарь. М.: Советская энциклопедия, 1990. 671 с.
  7. Мюллер Т. Полифония. М.: Музыка, 1989. 334 с.
  8. Протопопов Вл. Принципы музыкальной формы И. С. Баха. М.: Музыка, 1981. 355 с.
  9. Рыжкин И. Теория ладового ритма (Б. Яворский) // Мазель Л., Рыжкин И. Очерки по истории теоретического музыкознания: в 2-х ч. М.: Музгиз, 1939. Ч. 2. С. 105-205.
  10. Скребков С. Учебник полифонии. М.: Музыка, 1965. 286 с.
  11. Скребков С. Черты нового в инструментальной фуге И. С. Баха // Теоретические наблюдения над историей музыки: сб. статей / сост. и авт. вступ. статьи Ю. К. Евдокимова и др. М.: Музыка, 1978. С. 158-173.
  12. Способин И. В. Музыкальная форма. М.: Музгиз, 1962. 400 с.
  13. Тюлин Ю., Бершадская Т., Пустыльник И., Пэн А., Тер-Мартиросян Т., Шнитке А. Музыкальная форма. М.: Музыка, 1965. 395 с.
  14. Фраенов В. Учебник полифонии. М.: Музыка, 1987. 207 с.
  15. Этингер М. Гармония И. С. Баха. М.: Музгиз, 1963. 106 с.
  16. Bakker P. Postmodern Numbers: Ruth Tatlow on Proportions in the Written Music of Johann Sebastian Bach. Schraard: Kunst en Wetenschap, 2015. 28 p.
  17. Mann A. The Study of Fugue. The First History of Fugal Theory, Including Texts and Music of the Classical Treatises: two parts. New Brunswick - New Jersey - N. Y.: Rutgers University Press; Dover Publications, 1987. Part 2. The Study of Fugue in Classical Texts. 352 p.
  18. Marshall R. L. The Music of J. S. Bach. The Sources. The Style. The Significance. N. Y.: Schirmer Books, 1989. 375 p.
  19. Schmieder W. Thematisch-systematisches Verzeichnis der mus. Werke von J. S. Bach. 2. überarbeitete und erweiterte Ausgabe. Wiesbaden: Breitkopf & Härtel, 1990. 940 S.
  20. Tatlow R. Bach’s Numbers: Compositional Proportion and Significance. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. 430 p.

Author information

Tat'yana Anatol'evna Svistunenko

Saratov State Conservatoire

About this article

Publication history

  • Received: December 18, 2019.
  • Published: March 6, 2020.

Keywords

  • клавирные фуги И. С. Баха
  • тональная структура фуги
  • динамизация принципа da capo
  • тональная арка
  • структурная уравновешенность
  • приоритеты трехчастности
  • индивидуализация формы фуги
  • J. S. Bach’s clavier fugues
  • fugue tonal structure
  • dynamization of da capo principle
  • tonal arch
  • structural balance
  • priorities of three-part form
  • individualization of fugue form

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)