• Original research article
  • March 6, 2020
  • Open access

Timbre Imitation in the Russian Music of the Second Half of the XX Century

Abstract

The article examines timbre imitation as a composer’s technique widely represented in the creative work of the Russian composers of the second half of the XX century. Developing theoretical provisions of E. A. Ruchevskaya, who considered timbre imitation in the context of musical thematism, the author identifies two approaches in developing this technique: traditional one based on replacement of timbre with intonation thematic models and universal sound forms and sonorous-colouristic one associated with sound modelling, creating a sound sonorous image.

References

  1. Денисов А. В. Музыкальные цитаты: справочник. СПб.: Композитор, 2013. 224 c.
  2. Манафова М. М. Особенности претворения концертного жанра в творчестве Э. Денисова [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-pretvoreniya-kontsertnogo-zhanra-v-tvorchestve-e-denisova (дата обращения: 10.09.2018).
  3. Манафова М. М. Темброколористические свойства оркестровой ткани в музыке второй половины XX века: автореф. дисс. … к. искусствоведения. СПб., 2011. 22 с.
  4. Мартышева М. В. Тембровое поле как целостный выразительно-колористический компонент скрипичного звучания: автореф. дисс. … к. искусствоведения. СПб., 2011. 25 с.
  5. Пеунов В. В. Тембровая драматургия “De Profundis” С. Губайдулиной [Электронный ресурс]. URL: https://www.elibrary.ru/ item.asp?id=15523613 (дата обращения: 12.09.2018).
  6. Ручьевская Е. А. Тематизм и форма в методологии анализа музыки XX века // Ручьевская Е. А. Работы разных лет: сб. ст.: в 2-х т. СПб.: Композитор Санкт-Петербург, 2011. Т. 1. Статьи. Заметки. Воспоминания. С. 337-388.
  7. Слонимский С. М. Раздумья о третьем авангарде и путях современной музыки. Заметки композитора. СПб.: Композитор Санкт-Петербург, 2014. 16 с.
  8. Цюй Ва. Традиционные музыкальные инструменты в фортепианной интерпретации современных китайских композиторов [Электронный ресурс]. URL: http://www.kazanconservatoire.ru/images/Magazine/Qu_Wa_14.pdf (дата обращения: 10.11.2018).
  9. https://sourceforge.net/projects/timbreimitation/ (дата обращения: 03.06.2019).
  10. Rasmussen K. A., Laursen L. The Idiomatic Orchestra [Электронный ресурс]. URL: http://theidiomaticorchestra.net/ 12-timbre-sound-combinations-and-imitation/ (дата обращения: 13.05.2019).

Author information

Ol'ga Viktorovna Usacheva

Linyi University, The People’s Republic of China

About this article

Publication history

  • Received: January 20, 2020.
  • Published: March 6, 2020.

Keywords

  • тембровая имитация
  • Е. А. Ручьевская
  • тембровое амплуа
  • моделирование звука
  • сонорный образ тембра
  • российская музыка второй половины XX века
  • timbre imitation
  • E. A. Ruchevskaya
  • timbre range
  • sound modelling
  • timbre sonorous image
  • Russian music of the second half of the XX century

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)