• Original research article
  • March 6, 2020
  • Open access

Theatricality in C. M. Weber’s Chamber Instrumental Compositions

Abstract

The article analyses peculiarities of C. M. Weber’s individual style. The paper focuses on studying the phenomenon of theatricality in the composer’s chamber instrumental works. Theatricality originated at the intersection of classical, romantic and realistic trends in music of Romanticism. It is proved that dramaturgic techniques of estrangement, “empty stage” effect, understanding of style and genre as semantic categories influence the composer’s musical language and constitute originality of C. M. Weber’s instrumental style.

References

  1. Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс. Л.: Государственное музыкальное издательство, 1963. 379 с.
  2. Васина-Гроссман В. А. Русский классический романс XIX века. М.: Академия наук СССР, 1956. 352 с.
  3. Демченко А. И. Эпоха Романтизма - магистрали художественного творчества. Очерк 1 // Манускрипт. 2019. № 12. С. 11-18.
  4. Карачевцева И. М. Характеристичность как свойство инструментального стиля К. М. Вебера (на примере скрипичных сонат) // Вестник Челябинской государственной академии культуры и искусств. 2014. № 4 (40). С. 113-117.
  5. Кенигсберг А. К. Карл Мария Вебер: популярная монография. Л.: Музыка, 1965. 112 с.
  6. Кириллина Л. В. Классический стиль в музыке XVIII - начала XIX века: в 3-х ч. М.: Композитор, 2010. Ч. 3. 376 с.
  7. Медушевский В. В. О закономерностях и средствах художественного воздействия музыки. М.: Музыка, 1976. 254 с.
  8. Мизитова Р. В. Фортепианная соната 1810-20-х годов XIX столетия: дисс. … к. искусствоведения. М., 1999. 195 с.
  9. Мозгот С. А. Категория пространства в музыке: монография. Майкоп: АГУ, 2018. 350 с.
  10. Назайкинский Е. В. Стиль и жанр в музыке: учеб. пособие. М.: Владос, 2003. 248 с.
  11. Немковская В. И. Персонаж как категория музыкальной поэтики: автореф. дисс. … к. искусствоведения. М., 1998. 24 с.
  12. Терёхин Р. Концерт для фагота с оркестром К. М. Вебера // Вопросы музыкальной педагогики. 1999. Вып. 4. С. 64-83.
  13. Чжао Цзявэй. Феномен вокальной интонации в камерно-инструментальных произведениях К. М. Вебера // Музыкальная культура глазами молодых ученых. 2020. Вып. 4. С. 89-92.
  14. Kallberg J. “Voice” and Nocturne // Pianist, scholar, connoisseur: Essays in honor of Jacob Lateiner. N. Y.: Pendragon Press, 2000. Р. 1-47.

Author information

Jiawei Zhao

Herzen State Pedagogical University of Russia

Svetlana Anatol'evna Mozgot

Herzen State Pedagogical University of Russia

About this article

Publication history

  • Received: January 17, 2020.
  • Published: March 6, 2020.

Keywords

  • К. М. Вебер
  • романтизм
  • камерно-инструментальная музыка
  • вокальная интонация
  • приёмы театральной драматургии
  • музыкальный язык
  • индивидуальный стиль
  • стиль эпохи
  • C. M. Weber
  • romanticism
  • chamber instrumental music
  • vocal intonation
  • dramaturgic techniques
  • musical language
  • individual style
  • style of epoch

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)