• Original research article
  • March 6, 2020
  • Open access

Interactivity of Modern Material and Virtual Graphic Design Product

Abstract

The article considers communicative peculiarities of linear, reactive, dialogic interactivity. For the first time the paper suggests a classification of material and virtual graphic design products according to types of interactivity. The author identifies specificity of product interactivity, which is determined by the fact that design product activation occurs in virtual environment and representation - in the real one. Artistic and design peculiarities of figurativeness of such design products are described.

References

  1. Астанская А. М. Интерактивность в культурном пространстве как способ привлечения аудитории // Труды Санкт-Петербургского государственного института культуры. 2015. № 206. С. 121-131.
  2. Габриелян Т. О. Бренд в графическом дизайне: концептуализация, визуализация, идентификация. Симферополь: Антиква, 2018. 228 с.
  3. Габриелян Т. О. Применение научного подхода в разработке семиотико-интерактивной графической проектной среды [Электронный ресурс] // Архитектон: известия вузов. 2017. № 3 (59). URL: http://archvuz.ru/2017_3/11/ (дата обращения: 04.01.2020).
  4. Галкин Д. В. Понять интерактивность: кибернетика в зеркале эстетики // Гуманитарная информатика. 2009. № 5. С. 47-59.
  5. Дроздова О. В. Этимологический и терминологический анализ термина «Интерактивность» // Вестник современной науки. 2015. № 5. С. 91-95.
  6. Жуковский В. И. Теория изобразительного искусства. СПб.: Алетейя, 2011. 496 с.
  7. Могильная А. В. Взаимодействие с целью прибыли: интерактивный графический дизайн в рекламе // Дизайн-ревю. 2011. № 3-4. С. 121-128.
  8. Полеухин А. А. Развитие коммуникативного дизайна // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2009. № 115. С. 289-299.
  9. Jochum E. Dynamic brand thesis. Zurich: ZHdK MA Design Communication, 2013. 118 p.
  10. Rafaeli S. Interactivity: From New Media to Communication [Электронный ресурс]. URL: https://www.academia.edu/ 533664/Interactivity_From_new_media_to_communication (дата обращения: 05.02.2020).
  11. Salmond M., Gavin A. The Fundamentals of Interactive Design. L.: AVA Publishing, 2013. 200 p.

Author information

Tigran Olegovich Gabrielyan

V. I. Vernadsky Crimean Federal University

About this article

Publication history

  • Received: December 31, 2019.
  • Published: March 6, 2020.

Keywords

  • материально-виртуальный дизайн-продукт
  • графика
  • коммуникация
  • линейная интерактивность
  • реактивная интерактивность
  • диалоговая интерактивность
  • material and virtual design product
  • graphics
  • communication
  • linear interactivity
  • reactive interactivity
  • dialogic interactivity

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)