• Original research article
  • March 31, 2020
  • Open access

Sign Features of Audial Thinking

Abstract

The paper aims to analyse specificity of sound as an element of audial thinking and to show how it differs from sound as a physical phenomenon. Since features of audial thinking manifest themselves in sign systems, the research objective includes identifying how the process of audial thinking is objectified in the sign form. It is shown that meaningful filling is possible only within a certain structure, the primary element of which is intonation complex. The findings indicate that musical creativity represented by signs forms and transforms audial mental structures, i.e. the musical mental image is generated simultaneously with the creation of intentional objects and intonation complexes in the process of form-generation and transforms simultaneously with this process.

References

  1. Адмакина Т. А. Симультанность и сукцессивность музыкального образа // Теоретическое наследие Л. М. Веккера: на пути к единой теории психических процессов: материалы Научного симпозиума, посвященного 90-летию со дня рождения Л. М. Веккера / отв. ред. М. А. Холодная и М. В. Осорина. СПб.: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2008. С. 158-159.
  2. Гарбузов Н. А. Зонная природа динамического слуха. М.: Музгиз, 1955. 108 с.
  3. Гарбузов Н. А. Зонная природа звуковысотного слуха. М. - Л.: Изд-во Академии наук СССР, 1948. 84 с.
  4. Гарбузов Н. А. Зонная природа тембрового слуха. М.: Музгиз, 1956. 71 с.
  5. Гарбузов Н. А. Зонная природа темпа и ритма. М.: Изд-во Академии наук СССР, 1950. 72 с.
  6. Герцман Е. А. Античное музыкальное мышление: исследование. Л.: Музыка, 1986. 224 с.
  7. Денисов Э. О композиционном процессе // Денисов Э. Современная музыка и проблемы эволюции композиторской техники. М.: Советский композитор, 1986. С. 10-18.
  8. Кульбижеков В. Н. Аудиальное мышление в структуре художественного познания // Манускрипт. 2019. Т. 12. № 11. С. 164-167.
  9. Кульбижеков В. Н. Рациональные основания музыкального творчества. Механизмы мысленного эксперимента в классической западноевропейской музыке Нового времени. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2016. 200 с.
  10. Курт Э. Основы линеарного контрапункта. Мелодическая полифония Баха / пер. с нем. З. Эвальд. М.: Музгиз, 1931. 304 с.
  11. Потапова Р. К., Потапов В. В. Речевая коммуникация: от звука к высказыванию. М.: Языки славянских культур, 2012. 464 с.
  12. Эвальд З. В. Социальное переосмысление жнивных песен белорусского Полесья // Этнографическое обозрение. 1934. № 5. С. 17-39.
  13. Эйнштейн А. Моцарт. М.: Музыка, 1977. 454 с.

Author information

Viktor Nikolaevich Kul'bizhekov

Siberian Federal University; Reshetnev Siberian State University of Science and Technology

About this article

Publication history

  • Received: January 30, 2020.
  • Published: March 31, 2020.

Keywords

  • аудиальное мышление
  • знаковая система
  • симультанный образ
  • интенциональный объект
  • интонационный комплекс
  • смысл
  • звуковое выражение
  • audial thinking
  • sign system
  • simultaneous image
  • intentional object
  • intonation complex
  • meaning
  • acoustic form

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)