• Original research article
  • April 30, 2020
  • Open access

Regional Students’ Ethno-Cultural Identity: Attempt of Ethnological Monitoring

Abstract

The article for the first time reveals the potential of ethnological monitoring. The author describes an attempt of organizing student monitoring to identify problems of identity and ethno-cultural consciousness. Students’ opinions on such issues as ethnical problems, competence in the native language and preservation of the ethnic culture were analysed. Relying on the findings, the author identifies the features of students’ identity and describes their cultural practices. The conclusion is made that ethnological monitoring allows analysing the current state of students’ ethno-cultural consciousness and reproducing potential scenarios of interethnic and crosscultural communications.

References

  1. Арутюнов С. А. Силуэты этничности на цивилизационном фоне. М.: ИНФРА-М, 2012. 415 с.
  2. Бутанаев В. Я., Верник А. А., Ултургашев А. А. Народные праздники Хакасии. Абакан: Изд-во Хакас. гос. ун-та им. Н. Ф. Катанова, 1999. 76 с.
  3. Галиева Ф. Г. Антирелигиозные праздники в Башкирии в 1923 г. // Вопросы истории. 2017. № 6. С. 146-153.
  4. Галиева Ф. Г. Комсомольский праздник Семык у марийцев Башкирии // Вестник Марийского государственного университета. Серия «Исторические науки. Юридические науки». 2018. Т. 4. № 1 (13). С. 15-19.
  5. Данилова Е. Н. Этнологическая экспертиза: современные концепции и подходы // Уральский исторический вестник. 2018. № 1 (58). С. 127-134.
  6. Малахова Л. П. Историческая грамотность молодёжи как основа гражданской идентичности и патриотизма // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2018. № 4 (55). С. 159-164.
  7. Медведев В. В., Малахова Л. П. Научно-методическое сопровождение процесса формирования гражданской идентичности студенческой молодёжи: технологии и результаты // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2019. № 1 (58). С. 108-116.
  8. Медведев В. В., Малахова Л. П. «Советизация» традиционной культуры чувашей в 20-30-е годы XX века // Научный диалог. 2018. № 3. С. 186-197.
  9. Медведев В. В., Попов М. В. Культура - традиционная, этническая, современная: quid est hoc? // Гуманитарно-педагогические исследования. 2019. Т. 3. № 2. С. 30-35.
  10. Потравная Е. В. Этнологический мониторинг проектов в управлении природопользованием // Экология. Экономика. Информатика. Серия «Системный анализ и моделирование экономических и экологических систем». 2019. Т. 1. № 4. С. 39-44.
  11. Салмин А. К. Праздники, обряды и верования чувашского народа. Чебоксары: Чуваш. кн. изд-во, 2016. 687 с.
  12. Тишков В. А. Этнологический мониторинг и раннее предупреждение конфликтов. М.: ИЭА РАН, 2006. 24 с.
  13. Тишков В. А., Бараш Р. Э., Степанов В. В. Идентичность и жизненные стратегии студенчества в России // Социологические исследования. 2017. № 8 (401). С. 81-87.
  14. Шульга Е. П., Медведев В. В. Этническая идентичность студенчества: опыт этносоциологического опроса регионального университета // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2017. № 5 (50). С. 186-194.
  15. Этническое и религиозное многообразие России / под ред. В. А. Тишкова, В. В. Степанова. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: ИЭА РАН, 2018. 561 с.
  16. Этнологический мониторинг: разработка фундаментальных подходов этнополитического мониторинга для оптимизации межнациональных отношений и предотвращения конфликтов в России / под ред. М. Ю. Мартыновой, В. В. Степанова. М.: ИЭА РАН, 2017. 514 с.
  17. Ягафова Е. А. Кěр сăри - «осеннее пиво» в традиционной и современной празднично-обрядовой культуре чувашей // Этнографическое обозрение. 2017. № 3. С. 154-166.

Author information

Vladislav Valentinovich Medvedev

Surgut State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: February 26, 2020.
  • Published: April 30, 2020.

Keywords

  • этнологический мониторинг
  • межэтнические коммуникации
  • студенчество
  • идентичность
  • этничность
  • культурные практики
  • традиционная культура
  • ethnological monitoring
  • interethnic communications
  • studentship
  • identity
  • ethnicity
  • cultural practices
  • traditional culture

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)