• Original research article
  • April 30, 2020
  • Open access

L. Wittgenstein’s Philosophical Pedagogy

Abstract

The paper aims to reveal specificity of L. Wittgenstein’s philosophical pedagogy. The role of learning situations in Wittgenstein’s philosophical texts is clarified, the mechanism of applying the conceptual analysis method under the described pedagogical conditions is revealed. The author justifies the thesis that Wittgenstein’s approach can be rightfully considered as a “pedagogical way of philosophizing”. Scientific originality of the study involves a comprehensive analysis of Wittgenstein’s philosophical and pedagogical methodology. The researcher concludes that Wittgenstein’s pedagogical conception is focused on transforming an individual’s self-consciousness, is associated with learning, personal understanding and personality improvement.

References

  1. Беляева Е. В. Отечественный неотрадиционализм как предпосылка традиционных нравственных ценностей в эпоху глобализации // Философия и образование: практики взаимодействия, стратегии развития в XXI веке: материалы Второй международной научно-практической конференции (8 ноября 2019 г.). Тамбов: Издательский дом «Державинский», 2019. C. 100-103.
  2. Витгенштейн Л. Заметки по основаниям математики // Витгенштейн Л. Философские работы: в 2-х ч. / пер. с нем. М.: Гнозис, 1994. Ч. 2. С. 1-207.
  3. Витгенштейн Л. Лекции и беседы об эстетике, психологии и религии / пер. с англ. В. П. Руднева. М.: Дом интеллектуальной книги, 1999. 92 с.
  4. Витгенштейн Л. О достоверности // Витгенштейн Л. Философские работы: в 2-х ч. / пер. с нем. М.: Гнозис, 1994. Ч. 1. С. 321-405.
  5. Витгенштейн Л. Философские исследования // Витгенштейн Л. Философские работы: в 2-х ч. / пер. с нем. М.: Гнозис, 1994. Ч. 1. С. 75-319.
  6. Волков А. Г., Пешев О. О., Семикин М. А. Аналитическая философия образования Ричарда Стенли Питерса. Мелитополь: Люкс, 2016. 124 с.
  7. Малкольм Н. Людвиг Витгенштейн: вспоминания // Людвиг Витгенштейн: человек и мыслитель: сборник / пер. с англ. М.: Прогресс; Культура, 1993. С. 31-96.
  8. Медведев Н. В. Аналитическая философия образования: ретроспектива и перспектива // Философские традиции и современность. 2015. № 2 (8). С. 68-75.
  9. Медведев Н. В. Философия образования: импульс Витгенштейна // Манускрипт. 2019. Т. 12. № 5. С. 102-107.
  10. Bakhurst D. Foreword // A Companion to Wittgenstein on Education: Pedagogical Investigations / ed. by M. Peters, J. Stickney. Singapore: Springer Nature, 2017. P. V-XII.
  11. Hamlyn D. Education and Wittgenstein’s philosophy // Journal of Philosophy of Education. 1989. № 23. P. 213-222.
  12. Luntley M. Wittgenstein: Meaning and Judgement [Электронный ресурс]. Oxford: Blackwell, 2003. URL: https://epdf.pub/ wittgenstein-meaning-and-judgementc8b1c6a49b9a5a2a4b389266815a75d448029.html (дата обращения: 09.03.2020).
  13. Medina J. The Unity of Wittgenstein’s Philosophy: Necessity, Intelligibility, and Normativity. Albany: SUNY Press, 2002. 233 p.
  14. Peters M. A. Subjectivity after Descartes: Wittgenstein as Pedagogical Philosopher // A Companion to Wittgenstein on Education: Pedagogical Investigations / ed. by M. Peters, J. Stickney. Singapore: Springer Nature, 2017. P. 29-42.
  15. Peters M. A., Marshall J. D. Wittgenstein: Philosophy, postmodernism, pedagogy. Westport, CT - L.: Bergin & Garvey, 1999. 248 p.
  16. Savickey B. Wittgenstein’s Art of Investigation [Электронный ресурс]. L. - N. Y.: Routledge, 1999. URL: https://epdf. pub/wittgensteins-art-of-investigation.html (дата обращения: 28.02.2020).
  17. Stickney J. Teaching and Learning in Wittgenstein’s Philosophic Method // Philosophy of Education Society Yearbook / ed. by K. Howe, N. Burbules. Urbana-Champaign: University of Illinois, 2005. P. 299-307.
  18. Williams M. Blind obedience. Paradox and learning in the later Wittgenstein. L. - N. Y.: Routledge, 2009. 354 p.

Author information

Nikolai Vladimirovich Medvedev

Derzhavin Tambov State University

About this article

Publication history

  • Received: March 15, 2020.
  • Published: April 30, 2020.

Keywords

  • Витгенштейн
  • философия образования
  • философская педагогика
  • образование
  • обучение
  • преподавание
  • воспитание
  • языковые игры
  • формы жизни
  • L. Wittgenstein
  • philosophy of education
  • philosophical pedagogy
  • education
  • learning
  • teaching
  • upbringing
  • language games
  • forms of life

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)