• Original research article
  • April 30, 2020
  • Open access

Tourist Potential of Urban Sociocultural Space

Abstract

The article considers urban tourism as a sociocultural phenomenon. The researcher’s attention is focused on identifying peculiarities of cities social-spatial planning, which are elements of their tourist attractiveness. It is shown that branding strategies can help to attract investments and tourist flows required for urban development. By the example of the small town Baikonur, the author examines specific features of sociocultural space that influence tourist activity and the city image.

References

  1. Ачмиз А. К. Туризм как сфера общественной жизни: опыт социально-философского исследования: дисс. … к. филос. н. Майкоп, 2010. 167 с.
  2. Беньямин В. Произведение искусства в эпоху его технической воспроизводимости. М.: МЕДИУМ, 1996. 239 с.
  3. Визгалов Д. В. Брендинг города. М.: Фонд «Институт экономики города», 2011. 160 с.
  4. Гализдра А. С. Социокультурная динамика туризма. Саратов: Наука, 2009. 109 с.
  5. Гализдра А. С. Феномен туризма: социально-философский анализ: дисс. … к. филос. н. Саратов, 2006. 136 с.
  6. Касаткина С. С. Субстрат города в системно-семиотическом исследовании городского пространства [Электронный ресурс] // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2017. № 10 (84). Ч. 2. C. 65-67. URL: https://www.gramota.net/materials/3/2017/10-2/14.html (дата обращения: 29.01.2020).
  7. Орлова Е. В. Социокультурное пространство: к определению понятия [Электронный ресурс] // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2017. № 7 (81). C. 149-152. URL: https://www.gramota.net/materials/3/2017/7/39.html (дата обращения: 29.01.2020).
  8. Ромашко С. А. Пространство диалектики. Коммуникативная среда мегаполиса [Электронный ресурс]. URL: http://www.protown.ru/information/articles/3327.html (дата обращения: 29.01.2020).
  9. Семенова Л. В., Мутавчи Е. П. Социокультурное пространство города как ресурс развития туристской дестинации // Научный результат. Технологии бизнеса и сервиса. 2017. Т. 3. № 3. С. 65-73.
  10. Соломина И. Ю. Влияние социальной памяти города на формирование туристского пространства Самары // Аспирантский вестник Поволжья. 2013. № 3-4. С. 61-67.

Author information

Irina Valer'evna Tuliganova

“Voskhod” Branch of Moscow Aviation Institute (National Research University) in Baikonur

About this article

Publication history

  • Received: February 26, 2020.
  • Published: April 30, 2020.

Keywords

  • городское пространство
  • социокультурное пространство
  • город
  • городской туризм
  • идентичность
  • бренд
  • суббренд
  • urban space
  • sociocultural space
  • city
  • urban tourism
  • identity
  • brand
  • sub-brand

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)